Content marketing – co to jest?

co to jest content marketing

Zapewne nie raz słyszałeś, że wartościowe treści powinny stanowić podstawę Twojego marketingu, a tradycyjne formy reklamy tracą na znaczeniu. Choć ciężko nie zgodzić się z tym twierdzeniem, to jednak w praktyce często okazuje się, że nie do końca wiadomo, jak do tego tematu podejść. Czym zatem jest content marketing? Dlaczego od kilku lat niezmiennie słyszymy, że jest królem? Jakie problemy rozwiązuje content marketing? O tym dowiesz się z dalszej lektury artykułu.

Content marketing – co to jest?

Content marketing, czyli marketing treści, to strategiczne podejście marketingowe skupiające się na tworzeniu i rozpowszechnianiu wartościowych, istotnych i spójnych treści w celu przyciągnięcia i zatrzymania jasno zdefiniowanej grupy odbiorców – a ostatecznie, w celu napędzania zysków. Co ważne, treści te muszą odpowiadać na realne potrzeby odbiorców i rozwiązywać ich problemy.

Można więc powiedzieć, że content marketing to sposób na wyróżnienie własnej marki spośród wielu innych. Dziś bowiem kupujący i klienci są wręcz zalewani ogromną i stale rosnącą liczbą komunikatów marketingowych. Stwarza to środowisko niedoboru uwagi, zmuszając marketerów do tworzenia angażujących treści, które nie zgubią się w statystykach. Dobrze opracowana strategia content marketingowa stawia firmy na pozycji lidera, budując wizerunek marki, informując i edukując kupujących. Dostarczanie pomocnych i wartościowych treści pomaga również w tworzeniu silnych więzi pomiędzy markami a klientami, które z czasem się rozwijają i umacniają, a przez to pozytywnie wpływają na sprzedaż.

Skąd popularność content marketingu?

Jeśli popatrzymy kilka lat wstecz, to zauważymy, że dawniej marketerzy przykuwali uwagę odbiorców przede wszystkim za pomocą reklam ‒ prasowych, radiowych, telewizyjnych czy tych wyświetlanych na stronach internetowych, a także podczas bezpośredniego kontaktu na targach lub z pomocą komunikacji prowadzonej drogą mailową. Marketing treści odwrócił nieco te relacje, dając marketerom szansę na stanie się wydawcami.

Tworząc i rozpowszechniając treści, które kupujący uznają za przydatne, marketerzy zwiększają stopniowo świadomość, poprzez budowanie relacji zaufania z konsumentami, którzy przechodzą przez kolejne etapy lejka sprzedażowego. Dodatkowo, content marketing jest uważany również za mniej kosztowną strategię promocji. Choć początkowo osiągane z jego pomocą efekty mogą być mniej spektakularne, to jednak w miarę rozrastania się biblioteki treści, zaczyna docierać ona do coraz większej liczby odbiorców. Powstaje tak zwany efekt kuli śnieżnej.

„Skuteczni content marketerzy trafiają we wszystkie etapy podróży kupującego – od początku do końca. Większość marek jest poważnie przeciążona w dolnej części lejka. W ten sposób tracą ogromne możliwości, aby spotkać nowych klientów dokładnie w punkcie potrzeb.”

– Michael Brenner, CEO, Marketing Insider Group

Jakie problem rozwiązuje content marketing?

Marketing treści jest całkowicie unikalnym podejściem do angażowania potencjalnych klientów, które omija niektóre z największych bolączek współczesności, zwłaszcza w przestrzeni cyfrowej.

1.            Content marketing a wyszukiwania organiczne

Dziś konsumenci z reguły nie decydują się na zakup od firm, których nie mogą znaleźć w sieci – aż 93% cykli zakupowych zaczyna się od wyszukiwarki. Dodatkowo, według Kuno Creative, 51% konsumpcji treści pochodzi z wyszukiwania organicznego. Content marketing jest więc świetnym sposobem na budowanie świadomości organicznej. Co ważne, kiedy wartościowe treści zajmują wysokie pozycje w wyszukiwarkach lub są często udostępniane na portalach społecznościowych, zyskujemy możliwość budowania wizerunku marki bez ponoszenia kosztów.

2.            Content marketing a wizerunek marki

Angażujący marketing treści tworzy wizerunek marki poprzez wytyczanie kierunków. Dzięki temu marka staje się zaufanym źródłem informacji i w naturalny sposób edukuje odbiorców. Ważnym aspektem budowania wizerunku marki w content marketingu jest również kreowanie go poprzez relacje. Ich siła i znaczenie ulegają wzmocnieniu, gdy publikowane przez nas treści pomagają odbiorcom, a także ich bawią. Jak powszechnie wiadomo, ludzie chętniej kupują od firm, z którymi utrzymują relacje.

3.            Content marketing a angażowanie odbiorców

Content marketing powinien przede wszystkim koncentrować się na pomaganiu klientom i rozwiązywaniu ich problemów, a nie tylko na sprzedaży. Kiedy bowiem dobrowolnie dajemy odbiorcom coś tak wartościowego, że byliby oni skłonni za to zapłacić, budujemy zaufanie. W ostatecznym rozrachunku jest ono najpotężniejszym narzędziem napędzającym sprzedaż.

4.            Content marketing a koszty kampanii reklamowych

Z badań przeprowadzonych przez Forrester wynika, że współcześni klienci nie ufają i czują wręcz niechęć do strategii promocji opartych na nachalnych komunikatach, mocno ingerujących w ich prywatność. Angażujący content marketing powinien być częścią naturalnej rozmowy z obecnymi, jak i potencjalnymi klientami. Powinien odpowiadać ich zainteresowaniom oraz budować ciągłą narrację poprzez storytelling. Trzeba pamiętać, że content marketing przynosi zyski przez bardzo długi czas, a efekt ten zwielokrotnia się w miarę tworzenia nowych treści.

5.            Content marketing a ROI

Ogólnie rzecz biorąc, marketing treści przyczynia się do zwiększenia ruchu na stronie internetowej. Pomaga też w procesie pozyskiwania wartościowych leadów (zwłaszcza, gdy treści są tworzone etapowo i dostosowywane do lejka sprzedażowego). W konsekwencji prowadzi do konwersji leadów na sprzedaż. W ten sposób zwrot z inwestycji poniesionych na kampanie content marketingowe plasuje się na satysfakcjonującym poziomie.

Content marketing daje bardzo dużo możliwości. Pomaga zaistnieć w przestrzeni cyfrowej i wykreować w niej pozytywny wizerunek marki. Przyciąga też grupę zaufanych odbiorców i finalnie zachęca ich do złożenia zamówień. Warto więc jak najszybciej wprowadzić do strategii promocji działania oparte o marketing treści, aby móc prowadzić dochodowy i dobrze prosperujący biznes.