Content marketing – prognozy na 2021 rok

trendy w content marketingu na 2021

Za nami 2020 rok, który wymusił liczne zmiany w wielu obszarach życia. Izolacja, pod znakiem jakiej upłynął, mocno wpłynęła na zachowania konsumentów i była olbrzymim wyzwaniem dla firm z każdej niemal branży. Jedno jest pewne – towarzysząca nam wciąż pandemia COVID-19 jest katalizatorem dla trendów content marketingowych, które w kolejnych miesiącach zdominują komunikację marek online. Czego możemy się spodziewać? Prognozujemy!

Wzrośnie moc przekazu wizualnego w content marketingu

Przejście handlu z offline do online pozbawiło konsumentów możliwości bezpośredniego kontaktu z produktem. Zakupy internetowe, bijące w ubiegłym roku rekordy popularności, koncentrują się na zmyśle wzroku i słuchu – zdjęciach i wideo oraz treściach prezentowanych przez marki w ich kanałach komunikacji. Kiepski wizualnie lub wybrakowany merytorycznie content powodował u sporej części kupujących rezygnację z zakupów. Dlatego też w 2021 roku marki sprzedające w sieci, powinny skoncentrować swoje działania na visual commerce, czyli handlu wizualnym.

content wizualny

Jego idea zakłada wykorzystanie atrakcyjnych dla odbiorcy treści wizualnych w celu zwiększenia zaangażowania w proces zakupowy. Wyczerpującym opisom produktów powinny towarzyszyć wysokiej jakości zdjęcia lub dopracowane filmy wideo oraz treści generowane przez samych użytkowników, w tym opinie i recenzje. W budowaniu pozytywnych doświadczeń zakupowych sprawdzą się też rozwiązania z zakresu AR (rozszerzona rzeczywistość), AI (sztuczna inteligencja) i VR (wirtualna rzeczywistość), które rewolucjonizują obcowanie z produktami i usługami online.

Podcasty zyskają na popularności – dodaj do content planu!

Podcasty, czyli internetowe audycje audio, emitowane odcinek po odcinku w popularnych platformach streamingowych, stają się coraz popularniejszą firmą marketingu. Będąc niezwykle wygodną formą konsumowania rozmaitych treści, na znaczeniu zyskały zwłaszcza w czasie pandemii. Chętnie słuchaliśmy ich podczas wykonywania codziennych czynności – od pracy, przez gotowanie i sprzątanie, na spacerach kończąc. Dla wielu z nas podcasty stały się źródłem nie tylko informacji i rozrywki, ale też opinii na ważne tematy.

podcasty w content marketingu

Wszystko wskazuje na to, że w 2021 roku podcasty staną się integralnym elementem strategii content marketingowych wielu marek. Ich potencjał, ułatwiający skuteczne docieranie do grupy docelowej, już dziś wykorzystują liczne firmy. Dzięki programom audio promują swoją ofertę, kreując przy okazji wizerunek eksperta w danej dziedzinie. Zaletą podcastów jest też niski koszt ich produkcji. To jednak nie wszystko – pozwalają one również na tzw. content repurposing. Tak zwany recycling treści pozwala wykorzystać opublikowany na blogu post, zamieniając go w wartościowy, wygodny do odsłuchania materiał audio.

W 2021 roku content będzie wyrażał wartości

Rok 2020 był bez wątpienia rokiem emocji. W kolejnych miesiącach pozostaną nam one bliskie, a w marketingu treści szczególną rolę odgrywać będzie budowanie relacji z odbiorcami i zwiększanie świadomości marki. Taką strategię pozwolą realizować materiały dostosowane do obecnej sytuacji, odnoszące się do bieżących, a nie standardowych potrzeb emocjonalnych odbiorców.

Jedną z nich jest potrzeba identyfikowania się z brandami o określonych poglądach, otwarcie i szczerze prezentujących bliskie klientom wartości. Wystarczy przytoczyć ubiegłoroczny Strajk Kobiet. Poparcie dla niego w swoich działaniach content marketingowych wyraziły firmy o różnym profilu, jak choćby mBank, Wedel czy Świat Książki. Marki chętnie angażowały się również w obywatelskie akcje opatrzone hashtagiem #zostanwdomu.

rozpoznawalność marki w content marketingu

Oprócz nowego podejścia do real-time content marketingu, w promocji online istotna będzie też inkluzywna komunikacja marek. Powinna ona uwzględniać różnorodność odbiorców czy różnice kulturowe między nimi. W tym roku gotowość do zabierania głosu w istotnych dla odbiorców kwestiach będzie jeszcze cenniejsza. Firmy wyrażające dbałość o klientów poprzez dopasowane do ich oczekiwań treści, będą w stanie nie tylko przetrwać kryzys, ale i odnieść sukces.

Elastyczność stanie się niezbędna w strategiach content marketingowych

Choć jak dowiódł 2020 rok, rzeczywistość może zweryfikować nawet najlepsze plany. Kluczowe w promocji online jest to, by nie stać w miejscu i patrzeć daleko w przyszłość. Ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej jest długoterminowa, a jednocześnie modyfikowana na bieżąco strategia tworzenia treści.

Wyzwaniem dla firm tworzących content plan będzie elastyczność polegająca na szybkim reagowaniu na aktualne wydarzenia i dopasowywaniu się do zachodzących zmian, często z wykorzystaniem nowych technologii. Wysiłki będą jednak opłacalne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *