Content marketing w e-commerce

marketing dla e-commerce DGpromo

Uruchomienie sprzedaży to nie koniec prac nad sklepem internetowym. Integralnym elementem strategii biznesowej w e-commerce jest content marketing. Korzyści płynące ze starannie opracowanej i umiejętnie realizowanej strategii content marketingowej widoczne są na wielu płaszczyznach biznesu online. Jakich treści nie może zabraknąć w sklepie internetowym?

marketing dla e-commerce DGpromo
content marketing w e-sklepie

Co wiemy o rynku handlu elektronicznego w 2021 roku?

Trwająca od roku pandemia koronawirus znacząco zmieniła sposób konsumowania oraz zapotrzebowanie na dobra i usługi. Sektor handlu elektronicznego przejął znaczącą liczbę nowych klientów, zastępując w dużej mierze zakupy stacjonarne. Jak wynika z raportu „Co (u)gryzie e-commerce?” opracowanego przez Mobile Institute oraz Izbę Gospodarki Elektronicznej, 8 na 10 internautów deklaruje, że czeka na powrót zakupów stacjonarnych. Z drugiej strony, w gronie osób kupujących w internecie często, już blisko 50% jest przekonanych, że właściwie zakupy w e-commerce są w zupełności wystarczające. E-konsumenci cenią je za oszczędność czasu, większy wybór, atrakcyjne ceny oraz wygodną dostawę do domu czy większe możliwości zwrotu.

Warto także dodać, że w ostatnim czasie znacząco wzrosła wartość rynku e-commerce. W Polsce wynosi ona już ponad 100 mld zł. Dynamika wzrostu wskazuje, że to jednak nie koniec optymistycznych prognoz. Na kanał cyfrowy przychylnym okiem patrzą nie tylko małe, ale i duże firmy. W ten sposób zyskują możliwość stałego kontaktu z klientami, pomimo wprowadzanych obostrzeń. „Podczas pandemii polscy konsumenci nie tylko przenieśli swoje wydatki z offline do online w ramach tych samych zaufanych marek, ale też skierowali się do wcześniej nieznanych, specjalistycznych i branżowych e-sklepów. To z kolei daje ogromne szanse na rozwój małych firm w sektorze digitalowym”. – czytamy w raporcie.

Rola content marketingu w sklepie internetowym

 Sklep internetowy bez wdrożonej strategii marketingowej można przyrównać do sklepu stacjonarnego pozbawionego obsługi. Choć nie brakuje klientów, którzy między sklepowymi półkami – tymi stacjonarnymi i wirtualnymi – poruszają się w pełni samodzielnie, to jednak większość kupujących potrzebuje zwykle dodatkowych wskazówek. Ich brak może budzić dezorientację i irytację, a to najprostsza droga do opuszczenia sklepu i przejścia do konkurencji.

Marketing w e-commerce przez tworzenie treści odpowiadających na potrzeby klientów zachęca ich do zakupu. Zapewnia również spójną komunikację w różnych kanałach marki. Co ważne, docelowo marketing treści pomaga także w zamianie klientów w wyznawców marki.

Zwiększ sprzedaż przez treści

Strategia content marketingowa w e-commerce

Utraty klientów można uniknąć, inwestując środki w dobrze przemyślaną strategię marketingową. Treści pełnią w niej rolę doradcy. Starannie przygotowane materiały dla sklepów internetowych, nie tylko odpowiadają na potrzeby odbiorców, ale też budują ich więź z marką i budzą z nią pozytywne skojarzenia. To z kolei skuteczna zachęta do dalszych zakupów i powrotu do sklepu w przyszłości.

To jednak nie wszystko, bo content marketing decyduje również o pozycji sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania. W efekcie może mieć kluczowy wpływ na liczbę potencjalnych klientów, do jakich możesz dotrzeć z ofertą. Zwiększone zasięgi w handlu elektronicznym i intensywny ruch to z kolei szansa na wypracowanie lepszego wskaźnika konwersji. Starannie dopracowana strategia content marketingowa pozwala również kreować wizerunek marki jako eksperta w swojej dziedzinie, co znajduje przełożenie w zaufaniu wobec danego e-commerce. A jak wiemy, pozytywne opinie oraz recenzje produktów zwiększają prawdopodobieństwo zakupów. Warto więc zadbać o ten element w e-sklepie.

Content marketing w e-sklepie – jakie treści warto tworzyć?

Opisy produktów – zachęć użytkowników słowami do zakupów

Kluczowym elementem strategii marketingu treści dla e-commerce są kompletne opisy produktów. W e-sklepie, w którym klient pozbawiony jest możliwości dokładnego obejrzenia produktu, opisy te są olbrzymim wsparciem w podejmowaniu decyzji zakupowych.

Poza parametrami technicznymi, teksty tego typu powinny zawierać cechy, przeznaczenie i sposób użytkowania produktu, a przy tym przemawiać do świadomości odbiorców językiem korzyści. To pozwoli wykazać, jakie problemy i w jaki sposób rozwiązuj zakup danej rzeczy. W tym kontekście marketing treści poniekąd zastępuje sprzedawców, którzy w sklepach stacjonarnych służą klientom fachową pomocą i doradztwem.

Trzeba także pamiętać, że opisy poprawnie opisane w sklepie internatowym produkty – zgodnie z zasadami SEO oraz webwritingu, pozytywnie wpływają na widoczność serwisu w wyszukiwarce. Kopiowanie ich od konkurencji czy powielanie w obrębie witryny nie jest dobrym rozwiązaniem.

Blog firmowy – pozyskaj więcej leadów

Poza opisami, podczas prowadzenia działań z zakresu content marketingu warto zadbać o stworzenie bloga sklepu internetowego. Publikowane na nim artykuły, zgodne z zapytaniami klientów i wzbogacone w odpowiednio dobrane słowa kluczowe, będą wspomagać pozycjonowanie witryny w wyszukiwarce i pozytywnie wpłyną na SEO. Z bloga można linkować bezpośrednio do produktów dostępnych w sklepie internetowym, co znajdzie przełożenie w zwiększonej sprzedaży. Oczywiście dobrze, aby teksty w tej sekcji miały charakter evergreen content, czyli zawsze aktualnego i były zgodne z zasadami real-time marketingu, czyli poruszały zagadnienia budzące w danym momencie zainteresowanie odbiorców.

praca zespołu DGpromo
content marketing blog

Newsletter w content marketingu

W content marketingu kierowanym dla sektora e-commerce ważną rolę odgrywa także komunikacja mailowa. To właśnie dzięki newsletterowi możesz poinformować swoich klientów o nowościach w asortymencie, pokazać przecenione produkty, zachęcić ich do ponownego zakupu wysyłając kupon rabatowy, przedstawić nowe artykuły na blogu, czy też lepiej spersonalizować ofertę wykorzystując cross-selling i up-selling.

Content marketing w tym aspekcie wspierany jest obecnie przez szereg dedykowanych do obsługi mailingów narzędzi. Dzięki nim możemy tworzyć estetyczne i spójne wizualnie wiadomości, które dosłownie za pomocą jednego kliknięcia, przenoszą użytkowników na kartę produktu. Dzięki temu nie tylko możesz zwiększyć sprzedaż, ale również lepiej zadbać o lojalność subskrybentów. Działania content marketingowe z wykorzystaniem tego kanału przynoszą więc nie tylko korzyści finansowe, ale i wizerunkowe.

Grafiki, infografiki i wideo – zadbaj o prezentację marki

W sklepach internetowych niezwykle ważną rolę odgrywają treści wizualne. Dzięki zdjęciom użytkownicy mogą lepiej zapoznać się z oferowanym asortymentem. Nie można więc pominąć tego aspektu. Marketing treści nie odnosi się bowiem tylko do słów. Przekaz wizualny, z odpowiednio opisanymi ALT obrazków oraz video, również jest Twoim sprzymierzeńcem w walce o lepsze wyniki w Google, jak i o portfele klientów.

Przedstawione w formie infografiki dane są lepiej i szybciej przyswajane przez odbiorców. Wideo z kolei daje możliwość pokazania funkcjonalności produktów, przez co podjęcie decyzji o ich zakupie staje się łatwiejsze. Co ważne, format ten w marketingu treści jest coraz częściej wskazywany przez e-konsumentów, jako ważny i użyteczny. Tworząc więc strategię marketingową dla swojej marki i nastawiając się na systematyczne pozyskiwanie nowych leadów, nie możesz o nim zapomnieć.

content marketing treści wizualne

Media społecznościowe

Content marketing w e-sklepie to także obecność w mediach społecznościowych. Wybór kanałów powinien być zawsze uzależniony od branży, w której działa nasz e-sklep. Tworząc treści, należy przede wszystkim zadbać o spójny ton i formę komunikacji oraz dopasować content wizualny do pozostałych kanałów, w których promujemy naszą markę.

Choć wiemy, że dużym zainteresowaniem w mediach cieszą się posty „lekkie i przyjemne”, musimy jednak przede wszystkim zadbać o przekazywaną w nich wartość. Wówczas zyskamy większy zasięg organiczny, a szansa na to, że odbiorcy udostępnią nasze posty, zdecydowanie wzrośnie. Obecność w social mediach jest więc skutecznym sposobem na zwiększenie sprzedaży na stronie i usprawnienie komunikacji.

content marketing – aktywność w social mediach

Content marketing – jakie inne działania są ważne?

By content marketing odniósł pożądane skutki, należy zadbać o regularne publikowanie starannie przygotowanych treści. W ramach strategii marketingu treści warto przemyśleć zarówno rodzaje contentu, jak również kanały jego dystrybucji. Musimy pamiętać, że klienci trafiają do nas różnymi ścieżkami. Jedni skorzystają z opinii znajomych, inni skorzystają z wyszukiwarki Google w celu znalezienia interesującej ich oferty, a jeszcze inni poszukiwać będą informacji na blogu. W każdym z tych kanałów warto więc być obecnym i dzielić się z odbiorcami treściami, które ostatecznie przekonają ich do sfinalizowania transakcji. Nie można też zapominać o mierzeniu skuteczności prowadzonych działań. W ten sposób budżet przeznaczony na marketing w e-commerce będzie wydany w sposób racjonalny, a Tobie pozwoli zwiększyć sprzedaż oraz rozpoznawalność firmy w sieci.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat promocji online sklepów internetowych, zapraszamy do śledzenia naszego bloga. Zapraszamy także na indywidualne konsultacje, podczas których otrzymasz od nas szereg porad gotowych do wykorzystania w pracy ze swoimi klientami. Dostosujemy formy komunikacji do potrzeb Twojej grupy docelowej, przygotujemy angażujące treści – artykuły na stronę, opisy produktów, posty do mediów, grafiki, wideo i infografiki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *