Co to jest Evergreen Content i dlaczego warto w niego inwestować?

czy warto inwestować w evergreen content

Evergreen content to jeden ze sposobów na pozyskiwanie stałego ruchu na stronie internetowej czy blogu. Publikując artykuły oraz newsy firmowe musisz liczyć się z tym, że wraz z biegiem czasu ich aktualność przeminie. Nowinki technologiczne, oferta sklepu czy aktualnie panujący trend w dekoracji wnętrz – wszystkie te tematy mają swoje przysłowiowe pięć minut, ale po kilku miesiącach czy latach, przedstawione w nich informacje ulegną przedawnieniu. Jak się przed tym ochronić? W jaki rodzaj treści warto dodatkowo inwestować?

Evergreen content – co to jest?

Evergreen w dosłownym tłumaczeniu oznacza „wiecznie zielony”. W połączeniu ze słowem content daje nam w prostym przekładzie termin „wiecznie zielona treść”.

Jak należy to rozumieć? Evergreen content to treści, których wartość nigdy nie przemija, nie ulegają przedawnieniu, ani dezaktualizacji pomimo upływu czasu. Na pewno termin ten nie odnosi się do newsów ani publikacji poruszających tematy, które aktualnie dominują w trendach. Treści, które odpowiadają na aktualne zapotrzebowania rynku, których publikacja wymaga natychmiastowej reakcji z racji krótkiego czasu życia danego newsa, wymagają od copywritera dużej elastyczności oraz umiejętności szybkiego tworzenia angażujących treści. Przydają się one do utrzymywania stałego ruchu na stronie, blogu czy w social mediach. Z reguły są atrakcyjne dla odbiorców i z łatwością przyciągają ich uwagę.

Tworzenie treści „wiecznie zielonych” ma natomiast przynosić korzyści w perspektywie długofalowej. Jest to bardzo ważny element w budowaniu wizerunku firmy oraz zwiększania widoczności witryny w wyszukiwarkach. Evergeen content dostarcza odbiorcom treści zawsze aktualnych, bez względu na porę roku czy zmieniające się trendy. Ma on zastosowanie w każdej branży. Wystarczy odpowiednio sformułować przekaz.

Jaki rodzaj treści to evergreen content?

1. Poradniki

Odpowiadają na częste pytania pojawiające się w wyszukiwarkach – „w jaki sposób…?”, „jak najlepiej…?”, „jak zrobić…?”. Informują odbiorców, w jaki sposób można rozwiązać dany problem. Instruują krok po kroku, dostarczają wskazówek oraz pokazują najlepsze metody radzenia sobie w danej sytuacji. Mogą dostarczać wartościowych treści na poziomie eksperckim, jak i pomagać nowicjuszom stawiać pierwsze kroki w danej dziedzinie. Jeśli jednak mają one być „evergreen”, to muszą poruszać zagadnienia uniwersalne. Przykładowo, jeśli prowadzisz sklep z akcesoriami wyposażenia wnętrz, możesz napisać poradnik o zasadach łączenia kolorów we wnętrzach z opisem palety barw. Natomiast poradnik dotyczący aktualnych trendów wnętrzarskich w 2016 roku nie będzie już przykładem treści evergreen.

2. Case study

Case study to nic innego jak studium przypadku. Prezentuje szczegółowe dane dotyczące metod czy sposobu realizacji danego zadania, realizacji procesu. Zapewnia dostęp do autentycznych przykładów, prezentuje doświadczenia innych osób. Do tego typu treści odbiorcy bardzo chętnie powracają, także są skłonni do dzielenia się nimi. Case study, które można zaliczyć jako treści „wiecznie zielone” to przede wszystkim materiały z zakresu szkolnictwa, pedagogiki, poradnictwa zawodowego, podstaw marketingu czy ekonomii. Idealnie sprawdzają się także do prezentowania skutecznych metod w zarządzaniu. Odbiorcy lubią treści pokazujące czyjeś drogi w zdobywaniu sukcesu, opisujące skuteczne metody nauczania poparte badaniami.

3. Słownik pojęć

Słowniki branżowe to idealna forma evergreen content we wszystkich branżach, w których pojawia się konieczność używania wielu fachowych zwrotów. Przygotowanie listy haseł najczęściej używanych, wraz z odpowiednim wyjaśnieniem i zdefiniowaniem, to wartość, która nie ulega dezaktualizacji. Bez względu na upływ czasu jest zawsze aktualna – nowym pracownikom ułatwia wdrożenie, laikom pomaga zrozumieć podstawy działania, czy mechanizmy funkcjonowania danej firmy.

4. Statystyki

Dane liczbowe, także i te historyczne, są bardzo często poszukiwane przez odbiorców treści. Wykorzystywane są do analizy danych zjawisk, wyznaczania trendów, pomagają zrozumieć zachodzące wokół nas zjawiska. Dostarczanie statystyk można więc z powodzeniem zaliczyć do kategorii evergreen content.

5. Historie

Opisanie historii prezentującej, jak powstał dany produkt, jak przebiegały prace nad przygotowaniem usługi, budową czy tworzeniem czegoś, to treści, które pozostaną zawsze aktualne i dodatkowo wzmacniają budowanie wizerunku marki. Ten rodzaj treści powinien opierać się o wartościowy storytelling. Musi on wzbudzać ciekawość, być źródłem fascynacji, zmuszać do refleksji i jednocześnie budować pozytywne wrażenia na temat danej marki. Odbiorcy często powracają do takich treści, a publikacje z serii „happy story” stają się dla nich motorem napędowym do dalszego działania.

Czy marketing wykorzystujący evergreen content jest efektywny?

Z całą pewnością tak. Budowanie wizerunku oraz osiąganie wysokich pozycji w wyszukiwarkach to proces długofalowy. Dostarczając odbiorcom wartościowych treści, do których będą mogli powracać, nawet po upływie wielu lat sprawia, że postrzegają oni daną markę, jako wiarygodną. Evergreen content powinien pojawiać się w firmowych publikacjach tak samo, jak treści newsowe. Dzięki takiej formie budowania strategii content marketingowej możesz mieć pewność, że trafisz w potrzeby szerokiej grupy odbiorców.

9 thoughts on “Co to jest Evergreen Content i dlaczego warto w niego inwestować?

  1. Magda-Lekka Zmiana Mamy says:

    Zgadzam się ze wszystkim 🙂 Treści evergreen content są dobrym rozwiązaniem – zapewniają ruch na stronie, ale mogą rozwiązywać konkretne problemy czy odpowiadać na zapytania. Możemy także udostępniać je co jakiś czas w mediach społecznościowych (w końcu powiększa się nasze grono odbiorców, a treści też nie docierają do każdego ze względu na algorytmy). Wymagają trochę więcej pracy, ale myślę, że warto 🙂

    • MalgorzataDG says:

      Finansowy słowik pojęć na pewno będzie strzałem w 10 🙂 Ogólnie branża bardzo dobra do edukowania i tworzenia ciekawych treści.

Comments are closed.