Jak stworzyć dobre hasło reklamowe?

jak-tworzyc-hasla-reklamowe

Wyobraź sobie, że jesteś na targu. Lokalni sprzedawcy oferują Ci swoje towary. „Może jabłuszka na szarlotkę?”, „Kalafiorki mam, tanio”, „Dojrzewające w słońcu pomidory, wyjątkowo aromatyczne i słodkie”. Która oferta Cię zaciekawiła? Zapewne ostatnia. W krótkim przekazie pokazała wartość dodaną produktu.

jak-napisac-haslo-reklamowe

Jakie znaczenie ma to w promocji marki?

Ogromne. Przykucie uwagi potencjalnego klienta, to coś więcej niż zawładnięcie przez chwilę jego umysłem. To jedyna i niepowtarzalna okazja do tego, by stal się fanem Twojej marki. Hasła reklamowe mają właśnie taką moc sprawczą. Te krótkie przekazy w formie gwarancji, motta, pewnej obietnicy, mają za zadanie przekazać w kilku słowach filozofię danego przedsiębiorstwa. Taglines, claims, straplines, payoffs, hasła reklamowe – niezależnie pod jakim określeniem się kryją, mają jedno, kluczowe zadanie. Wzmacniać charakter marki i przekazywać jej ideę.

Tworzenie hasła reklamowego to kreatywna praca. Opiera się na analizie marki, jej charakteru, grupy docelowej oraz unikatowej wartości dodanej, którą w sobie zawiera. Patrząc od strony klienta, powinno być ono proste i łatwe do zapamiętania, a jednocześnie wzbudzać w świadomości odbiorcy pozytywne skojarzenia. Hasło reklamowe w połączeniu z logo, sprawia, że przekaz kierowany do klientów jest wzmocniony.  

Cechy dobrego hasła reklamowego.

Szybki quiz. Ja podaję hasło, Ty markę – „Just do it”, „Think Different”, „Rozpuszcza się w ustach, a nie w dłoni”, „Nie dla Idiotów”. Zapewne celność oddanych strzałów była stuprocentowa. Nic dziwnego, te hasła reklamowe są kultowe i rozpoznawalne niemal na całym świecie.

Co wpływa na ich rozpoznawalność?

  • możliwość identyfikacji z marką,
  • wiarygodność,
  • zapamiętywalność,
  • prostota.

Atrakcyjność hasła reklamowego to jego klucz do sukcesu. Często razem z  tym czynnikiem idą w parze gry słów czy zaskakujące zestawienia. Odpowiednio stworzone hasła reklamowe mają dużą wartość oraz własną osobowość. Kształtowanie wizerunku przedsiębiorstwa bez chwytliwego tagline’u może być jednak kłopotliwe. Warto pomyśleć o tym już na etapie budowania strategii marki.  

Metody tworzenia hasła:

  1. Aliteracja czyli powtórzenie jednej lub też kilku głosek na początku albo w akcentowanym słowie, kilku wyrazach, tworzących wers. Dzięki temu hasło jest melodyjne, „dobrze brzmi w uszach” i łatwo zapada w pamięć. Przykłady – „Moje życie, Mój dzień, Moja Prima”, „CCC – cena czyni cuda”, „Przyszłość jest jasna. Przyszłość to Orange”.
  2. Gry słowne oparte o wieloznaczność i skojarzenia. Takie hasła pobudzają wyobraźnię i pozwalają odbiorcom na nieco indywidualne odczytywanie przekazu. Dzięki temu ich potrzeby zostają zaspokojone w szerszym zakresie i większe grono osób zapamiętuje przekaz kierowany przez markę. Przykłady: „Mariola Okocim spojrzeniu”, „Dobrze posiedzieć przy żubrze”, „Z Kasią ci się upiecze”.
  3. Zestawienia są stosowane, gdy chcemy opisać cechy produktu czy usługi. Pozwalają podkreślić istotność kluczowego atrybutu w opozycji do innego, który może być standardową cechą danego produktu lub usługi – i na tym tle nasz akcentowany element się wyróżnia. Bardzo dobrze działają też zestawienia w formie przeciwstawień. Przykłady: „Tyle świeżości i tylko dwie kalorie”, „To nie jest zwykły banan – to banan Chiquita”.

Jak stworzyć idealne hasło reklamowe?

Tworzenie hasła reklamowego to jeden z etapów budowania strategii marki. Na początek warto udzielić odpowiedzi na pytanie – „co oferuje Twoja marka i do kogo kieruje swój przekaz?”. Pozwoli to określić ton komunikacji oraz czynniki, które mogą wpłynąć na grupę odbiorców komunikatu. Pomocna jest także tak zwana mapa myśli. Pozwala ona na zwizualizowanie własnych skojarzeń oraz efektywne zanotowanie określeń nasuwających się w odniesieniu do danej marki. Podnosi także skuteczność działania, sprzyja twórczemu podejściu do tematu. Z całego zbioru słów nasuwających się możemy wówczas wybrać „perełki”, które stworzą idealne hasło reklamowe. Wbrew pozorom nie jest to proste zadanie. Bardzo ważna jest tu umiejętność wczucia się w grupę docelową oraz zrozumienie idei, którą ma do przekazania marka. Tak samo było w przypadku DGpromo. Na szczęście teraz już wiem – „Dgpromo – Mówimy językiem korzyści”.

4 thoughts on “Jak stworzyć dobre hasło reklamowe?

  1. Pomysl na zmianę says:

    Dziękuję za porady, przyznaję bowiem, że sformułowanie najprostszego hasła zawsze stanowiło dla mnie wyzwanie… Tak to bywa, gdy lubi się używać dużo słów. 🙂

  2. Magda-Lekka Zmiana Mamy says:

    Bardzo fajny tekst 🙂 Z pewnością wymyślenie hasła to nie łatwa sprawa. Pomocna może być właśnie burza mózgów, wypisanie skojarzeń. Wszystko oczywiście w odniesieniu do tego, co chce komunikować marka, co chce podkreślić. To też ważna decyzja, bo z pewnością jest z marką przez długi czas 🙂

    • MalgorzataDG says:

      Dziękuję 🙂 zdecydowanie jest to często niedoceniany element strategii marki, a szkoda. Daje podstawy do budowania skutecznych komunikatów i wzmocnienia wizerunku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *