Jak skutecznie konwertować odwiedzających Twoją stronę internetową w klientów?

Konwersję można zdefiniować jako zachęcanie odwiedzających witrynę internetową do skorzystania z oferty Twojej firmy. Może polegać to na dokonaniu zakupu, pozostawienia danych kontaktowych, zapisania się do newslettera, wysłanie zapytania. Trzeba pamiętać, że nie każda osoba, która trafia na Twoją stronę internetową, jest gotowa do nawiązania relacji. Wiąże się to z etapami zakupowymi. Jak zatem przygotować się „na wizytę gości”?

Jakie drogi prowadzą do Twojej strony?

Wiesz jaką drogą trafiają na Twoją stronę internetową odwiedzający? Pytanie dość podchwytliwe. Powinno oczywiście być sformułowane w liczbie mnogiej. Dróg jest przecież wiele. Użytkownicy nie zawsze wchodzą przez stronę główną. Zdecydowanie częściej zdarza się, że ktoś trafia na Twoją stronę poprzez wyszukiwarkę Google.  Może też zostać przekierowany z innej witryny, z poziomu bloga, z fanpage. Ważne jest więc przeanalizowanie potencjalnych zachowań Twoich odbiorców na etapie budowania witryny internetowej. To zdecydowanie pomoże w konwertowaniu odwiedzających w klientów.

CTA – call to action, czyli jak „wezwać do akcji”

Załóżmy, że ruch na Twojej stronie jest całkiem duży. Wiele osób przegląda ofertę, publikowane treści, jednak nadal nie osiągasz założonego celu. Sprzedaż nie rośnie, baza mailowa nie przyrasta, a nowo stworzony e-book nie został jeszcze przez nikogo pobrany. Dlaczego? Weź pod lupę CTA, czyli pola zachęcające użytkowników do wykonania działania, którego od nich oczekujesz.

Wezwania do działania, które konwertują

Wezwania do akcji powinny charakteryzować się 4 cechami, które opisuje model VEPA:

  1. Valuable – wartościowe,

  2. Easy to Use – łatwe w zastosowaniu,

  3. Prominent – widoczne,

  4. Action Oriented – zorientowane na działanie.

Współcześni użytkownicy internetu są wyczuleni na podawanie swoich danych kontaktowych, wiedzą doskonale czego szukają i jakie mają potrzeby. „Co otrzymam w zamian za to, że…?” –  na to pytanie powinieneś udzielić sobie odpowiedzi, tworząc wezwania do akcji. Firmy bardzo często nie oferują żadnej wartości dodanej w zamian za pozostawienie danych kontaktowych. To bardzo duży błąd, bowiem jak dowodzą specjaliści z zakresu inbound marketingu – „aby coś dostać, musisz coś dać”.

Skuteczne wezwania do działania często są połączone z możliwością pobrania przez odwiedzających witrynę kolejnej porcji wartościowego contentu w formie:

  • E-booka,

  • Whitepress,

  • Webinaru,

  • Wersji demo produktów,

  • Możliwości darmowej konsultacji,

  • Otrzymania wyceny.

Jak tworzyć dobre CTA?

Zapewnij widoczność

Jeśli chcesz, żeby wskaźniki konwersji rosły, to zadbaj o to, żeby wezwania do akcji były przyjazne dla użytkowników. Zapewnij im widoczność. Lokalizacja na stronie www ma bardzo duże znaczenie. Górna część strony widoczna bez przewijania będzie dobrym wyborem. Zadbaj także o odpowiednią oprawę graficzną. Wezwania do akcji muszą wyróżniać się na tle pozostałej zawartości witryny. Mogą przybrać formę klikalnego obrazka, mogą też wyróżniać się kolorem.

Umieść je na każdej z podstron

Trzeba także pamiętać o tym, żeby CTA znajdowało się na każdej z podstron Twojej witryny. Pamiętaj, że wiele dróg prowadzi do Twojej oferty.

Wezwanie do akcji adekwatne do tematyki strony

CTA powinno być także powiązane z tematyką strony, na której się pojawia. Jeśli znajduje się na stronie kontaktowej, niech wzywa do pozostawienia danych personalnych. Jeśli natomiast umieszczamy je na podstronie przedstawiającej opis produktu lub usługi, niech zachęca do zobaczenia demo produktu.

Łatwe w zastosowaniu

Nie każ myśleć odwiedzającym. CTA powinno wyraźnie wskazywać, jaki krok ma wykonać użytkownik. Pomocne będą w tym czasowniki, które zachęcają do wykonania działania oraz formułowanie tekstu w trybie rozkazującym (nakazującym, wskazującym):

  • „Zobacz demo produktu”

  • „Zapisz się i otrzymaj darmowy e-book”

  • „Otrzymaj darmową wycenę”.

Testy A/B i monitorowanie postępów

Droga do wyboru optymalnej wersji CTA bywa długa. Pomocne w tym będzie przeprowadzenie odpowiednich testów. Najprostsze z nich zakładają analizę pod kątem jednej zmiennej. Test A/B daje właśnie taką możliwość. Wówczas tworzymy dwa praktycznie identyczne wezwania do akcji, które mają taki sam kolor, wielkość, czcionkę i znajdują się w tym samym miejscu na stronie internetowej, a zmienną jest tekst znajdujący się w polu CTA. Testując nawet tak niewielkie różnice, wkrótce się przekonasz, jak duży pływ mogą one mieć na wskaźnik konwersji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *