Psychologia w marketingu – wykorzystaj społeczny dowód słuszności do promocji Twojej marki!

psychologia w marketingu

Nauka odgrywa kluczową rolę w marketingu, szczególnie zagadnienia związane z psychologią. Analiza zachowań konsumentów, możliwość zrozumienia schematów ich postępowania, pozwalają na optymalne dostosowanie strategii promocji do ich potrzeb. Jak można w tym kontekście wykorzystać społeczny dowód słuszności?

Social proof – dowód społeczny

Dowód społeczny, znany również jako informacyjny wpływ społeczny. Jest to zjawisko psychologiczne, w którym ludzie biorą pod uwagę działania innych osób w celu odzwierciedlenia prawidłowego zachowania w danej sytuacji. Efekt ten jest widoczny szczególnie w niejasnych sytuacjach społecznych, w których ludzie nie są w stanie samodzielnie wybrać odpowiedniej formy zachowania. Wówczas ich proces podejmowania decyzji opiera się o założenie, że ​​otaczające ich społeczeństwo ma większą wiedzę na temat sytuacji i wzorując się na większości, podejmą właściwą decyzję.

Zdaniem Roberta Cialdiniego, który szczegółowo omówił zasadę dowodu społecznego w swojej książce zatytułowanej „Wywieranie wpływu na ludzi”, człowiek ma tendencję do postrzegania danej formy zachowania, jako akceptowalną, jeśli widzi inne osoby, zachowujące się w określony sposób. Z tego względu bardzo często w sytuacjach, w których nie jesteśmy pewni co należy zrobić, zakładamy, że ludzie wokół nas (eksperci, gwiazdy, znajomi, itd.) mają większą wiedzę na temat tego, co się dzieje i co należy zrobić.  

Hallo Effect – efekt halo w marketingu

Ten rodzaj dowodu społecznego opiera się na założeniu, iż na podstawie jednego lub zaledwie kilku pojedynczych elementów poddajemy ocenie całość zdarzenia. Jeśli wynik jest pozytywny – wtedy efekt halo zwany jest inaczej efektem Galatei, nimbu, aureoli czy anielskiego efektu halo. Jeśli natomiast ocena wypadła negatywnie, to wówczas mamy do czynienia z efektem Golema lub szatańskim efektem halo. Dla przykładu:

  • Uważamy, że wszystko, czego używają eksperci, jest świetne, ponieważ prawdopodobnie są bardziej kompetentni w swojej dziedzinie specjalizacji, niż my;
  • Kupujemy produkty promowane przez gwiazdy i celebrytów, ponieważ chcemy wyglądać jak oni i posiadać te same przedmioty kojarzące się z luksusem;
  • Mamy zaufanie do opinii innych użytkowników, ponieważ mieli oni okazję do testowania danego produktu lub usługi, w odróżnieniu od nas samych.

Dowód społeczny jak wykorzystać go w promocji marki?

  1. Ekspert lub celebryta – rekomendacje wydane przez osoby cieszące się autorytetem wśród społeczeństwa.
  2. Użytkownicy – opinie o produktach i usługach wydane przez innych ludzi.
  3. Mądrość tłumu – zbiorowa opinia grupy ludzi, a nie pojedynczego eksperta.
  4. Mądrość znajomych – ludzie widzą, że ich przyjaciele akceptują Twój produkt.
  5. Certyfikacja – potwierdzenie umiejętności i posiadana statusu eksperta przez autorytatywną postać w danej branży.

    Jak wykorzystać to w praktyce?

    1. Zaproś eksperta lub powszechnie znaną osobę do wydania opinii na temat Twojego produktu lub usługi, przeprowadź z nim wywiad, zorganizuj event w social mediach, zachęć go do podzielenia się zdobytym doświadczeniem i ciekawymi treściami.
    2. Dziel się ważnymi wydarzeniami. Każdy przełomowy moment związany z działalnością Twojej firmy jest okazją do świętowania i podziękowania klientom.
      • Mamy już xxx użytkowników!
      • Pozyskaliśmy xxx klienta!
      • Nasza aplikacja została pobrana już xxx razy!
      • Już xxx osób śledzi nasz profil w xxxx
      • Dziś obchodzimy xxx rocznicę istnienia!
    1. Zaproś do współprac influencerów. Możesz w tym celu skorzystać z platformy Whitepress.
    2. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, zadbaj o systematyczne dodawanie opinii przez użytkowników, którzy już skorzystali z Twoich usług.
    3. Wykorzystaj treści stworzone przez osoby, które śledzą Cię w mediach społecznościowych. User-generated content to świetna strategia budowania społecznego dowodu słuszności.
    4. Publikuj opinie użytkowników o Twojej firmie, usłudze czy produkcie – tak zwane testimoniale zwiększają Twoją wiarygodność w oczach potencjalnych, nowych klientów. Zamieszczaj je w mediach społecznościowych i na stronie internetowej.
    5. Wchodź w interakcje z odbiorcami – odpowiadaj na komentarze i wiadomości. Monitoruj wzmianki na temat Twojej marki w internecie. Z pomocą przyjdzie Brand24.
    6. Wyświetlaj licznik udostępnień – możliwość udostępniania postów blogowych czy ciekawych dla użytkowników treści, które publikujesz w social mediach to bardzo ważna kwestia. Pokazanie innym ilości udostępnień zwiększa Twoją wiarygodność.

    A Ty jak wykorzystasz społeczny dowód słuszności w swoich działaniach marketingowych?

    4 thoughts on “Psychologia w marketingu – wykorzystaj społeczny dowód słuszności do promocji Twojej marki!

    1. M. says:

      Można też powiedzieć, że przez Hallo Efekt i skuteczne lokowanie produktów w serialach kupujemy je potem, bo nasi ulubieni bohaterowie korzystają z takiego, a nie innego laptopa, albo komórki 🙂 Czy tak nie jest?

    2. Magda-Lekka Zmiana Mamy says:

      Jako socjolog potwierdzam wszystko 🙂 Społeczny dowód słuszności jest silny, tak po prostu funkcjonujemy. Zasada autorytetu jest bardzo silna. Jest wiele badań mówiących o tym, dla przykładu przeprowadzono eksperyment, w którym pielęgniarki chciały podać pacjentom lek, który był szkodliwy ( one o tym wiedziały) , ale zlecił to lekarz, który był autorytetem. Oczywiście eksperyment był kontrolowany, więc nikomu nic się nie stało 🙂 Społeczny dowód słuszności pomaga podjąć decyzje, zanim zdecydujemy się na zakup, skorzystanie z usługi- poszukujemy opinii, rekomendacji. Ze strony marki to ważne, by wszystko było zgodne z prawdą :))

    Comments are closed.