Facebook i Instagram opłaty – ile wyniosą i kogo dotyczą?

opłaty Facebook Instagram

Ze względu na zmieniające się przepisy, Meta wprowadza na terenie Europy nowe opcje decydowania o sposobie wyświetlania reklam i korzystania z oferowanych produktów – w tym z Facebooka i Instagrama. W ramach odpłatnej subskrypcji serwisy dostępne będą bez reklam, a w wersji bezpłatnej z reklamami. Ile trzeba zapłacić za dostęp do Facebooka i Instagrama bez spersonalizowanych komunikatów reklamowych?

Facebook i Instagram płatny – co oferuje subskrypcja?

Jak czytamy w komunikacie Meta, użytkownicy, którzy wybiorą subskrypcję, nie będą widzieć reklam podczas korzystania z kont na Facebooku i Instagramie, które należą do tego samego centrum kont, a ich dane nie będą wykorzystywane na potrzeby reklam. Kontrowersyjna polityka giganta to próba reakcji na spór z Brukselą. Unijne organy regulacyjne domagają się bowiem, aby firma Marka Zuckergberga zaprzestała wykorzystywania danych osobowych internautów w Europie w celu kierowania do nich spersonalizowanych reklam bez ich wyraźnej zgody.

instagram i facebook opłaty na terenie europejskiego obszaru gospodarczego i Unii Europejskiej

Ma to także wpływ na możliwość zarabiania na publikowanych w serwisach treściach. Użytkownicy wybierający opcje płatne, muszą liczyć się z tym, że Meta nie może umieszczać reklam w ramach udostępnianych przez nich materiałów ani w ich sąsiedztwie.

Zatem:

  • zamieszczanie reklam i promowanie postów przez konto na Instagramie i na Facebooku (w tym w Marketplace),
  • zamieszczanie reklam w imieniu strony na Facebooku, jeśli strona jest połączona z kontem na Instagramie, które korzysta z subskrypcji produktów Meta bez reklam,
  • Uczestnictwo w reklamach partnerskich na Instagramie lub Facebooku,
  • Monetyzacja z wykorzystaniem reklam w rolkach i reklam in-stream

nie będą dostępne.

Co ważne, w sytuacji, gdy posiadamy więcej niż jedno konto, warto zweryfikować czy zostały one dodane do centrum kont użytkownika. Także w ich przypadku konieczne będzie dokonanie wyboru i zdecydowanie, czy wybieramy opcję bezpłatną z reklamami, czy decydujemy się na włączenie subskrypcji dla każdego z kont osobno lub za pośrednictwem centrum kont.

Połączone konta – dowiedz się, jak dodawać lub usuwać konta w centrum kont.

Jakie zalety ma płatny Facebook i Instagram?

Gdy subskrypcja jest aktywna, nasze informacje nie są przekazywane reklamodawcom, a spersonalizowane reklamy nie są nam wyświetlane. Zachowujemy więc wyższy poziom anonimowości. Nie zmienia się natomiast nic w kwestii „konsumpcji” innych treści, takich jak posty i wiadomości od firm i twórców.

Facebook i Instagram - płatne subskrypcje dostosowane do przepisów europejskich, sztuczna inteligencja

Ile trzeba zapłacić za Facebooka i Instagrama bez reklam?

Cena subskrypcji bez reklam w serwisach Meta zależy od liczby kont na Facebooku i Instagramie należących do wspomnianego centrum kont, w którym dokonano subskrypcji. Zależy ona również od tego, czy dokonujemy opłat za pośrednictwem witryn, Apple App Store, czy Sklepu Google Play. Ile zatem zapłacą użytkownicy urządzeń mobilnych, a ile korzystający z wersji na komputer?

KanałCena
Subskrypcja za pośrednictwem witryny Facebook.com9,99 EUR miesięcznie za jedno konto, plus 6 EUR miesięcznie za każde dodatkowe konto w tym samym centrum kont
Subskrypcja w aplikacji za pośrednictwem Apple App Store lub Sklepu Google Play12,99 EUR miesięcznie za jedno konto, plus 8 EUR miesięcznie za każde dodatkowe konto w tym samym centrum kont

Uwaga: Podane ceny to kwoty po opodatkowaniu.

Do 1 marca 2024 r. miesięczna opłata za dowolną liczbę kont należących do tego samego centrum kont będzie stała i będzie wynosić 9,99 EUR lub 12,99 EUR miesięcznie. Po 1 marca 2024 r. opłaty za dodatkowe konta będą zgodne z powyższą tabelą.

Po uiszczeniu opłaty za dostęp do Facebooka czy Instagrama bez reklam, materiały promocyjne przestaną być widoczne w ciągu 24 godzin lub po zrestartowaniu aplikacji. Inne zasady dotyczą użytkowników Facebook Lite. Powinni oni po dokonaniu opłaty zamknąć aplikację na co najmniej 10 minut, aby mieć pewność, że reklamy przestaną być widoczne.

Należności za subskrypcję naliczane będą co miesiąc, o ile abonament nie zostanie anulowany co najmniej 24 godziny przed terminem kolejnej płatności. Co ważne, jeśli chcemy anulować subskrypcję na innym typie urządzenia niż to, na którym pierwotnie dokonano rejestracji (np. korzystamy z iPhona, ale próbujemy anulować na urządzeniu z systemem Android), konieczne jest przejście na typ urządzenia, na jakim pierwotnie dokonano subskrypcji, zgodnie z zasadami firm Apple i Google. Usługa firmy Meta będzie dostępna zarówno dla mieszkańców Unii Europejskiej (w tym właśnie Polski), jak i Szwajcarii oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Czy taka wersja korzystania z Facebooka i Instagrama zyska popularność, a właściciel Facebooka – Mark Zuckerberg będzie zadowolony z rozwoju platform? O tym przekonamy się zapewne już w niedalekiej przyszłości.