Evergreen content – treści wiecznie zielone w content marketingu

evergreen content czyli treści wiecznie zielone

Czy wiesz, że każdego dnia publikowanych jest 7,5 miliona postów na blogach, a 81% konsumentów ufa informacjom tam znalezionym? Z badań wynika też, że ludzie spędzają średnio 2 godziny i 25 minut dziennie w mediach społecznościowych, a 71% konsumentów, którzy mają dobre doświadczenia z marką w social mediach, prawdopodobnie polecą ją innym. Dane te jasno pokazują, że podaż treści stale wzrasta, użytkownicy chętnie je konsumują i na ich podstawie podejmują decyzje zakupowe. Co jednak zrobić, aby w gąszczu informacyjnym przekaz naszej marki nie zginął? Jak komunikować, aby dotrzeć do odbiorców i zainteresować ich ofertą? Rozwiązaniem problemu jest evergreen content. Jak możesz wykorzystać go w strategii promocji swojej marki?

Czym jest evergreen content?

Mówiąc prosto, evergreen content to rodzaj wiecznie zielonych treści, które pomimo upływu czasu nie tracą na wartości. Pomagają Twoim potencjalnym klientom znaleźć odpowiedzi na nurtujące ich pytania i rozwiązują ich problemy, jednocześnie zwiększając widoczność marki w sieci i pozytywnie wpływając na jej wizerunek.

Treści evergreen content nie tracą swojej wartości z upływem czasu i nie są uzależnione od bieżących wydarzeń lub trendów. Przykłady evergreen contentu to artykuły na tematy, takie jak historia, kultura, nauka, technologia, zdrowie i poradniki.

Oczywiście to nie koniec możliwości, gdyż każda marka może je dopasować do swoich potrzeb i charakteru prowadzonego biznesu. Trzeba jedynie pamiętać, że treści evergreen są zazwyczaj bardziej uniwersalne i niezależne od konkretnych dat lub wydarzeń, dzięki czemu mogą być używane przez długi czas.

treści wiecznie zielone

Evergreen content – przykłady

Wśród popularnych, wiecznie zielonych treści znajdują się między innymi:

poradniki evergreen content

Poradniki to rodzaj treści, które są pisane w celu udzielenia odbiorcom informacji lub wskazówek dotyczących różnych tematów. Zawierają one z reguły odpowiedzi na często nurtujące Twoich potencjalnych klientów pytania – „w jaki sposób…?”, „jak najlepiej…?”, „jak zrobić…?”. Poradniki mogą być treściami evergreen, jeśli dotyczą tematów, które są ponadczasowe i nie ulegają szybkim zmianom.

tutoriale evergreen content

Tutoriale pokazują krok po kroku jak wykonać dane zdanie. Dzięki temu klienci otrzymują niemal natychmiast odpowiedzi na pytania w stylu „jak zamontować…”, „jak użyć…?”, „jak podłączyć…?”, „jak ustawić…?”. Dzięki nim budujesz wizerunek eksperta w branży i zwiększasz zaufanie do swojej marki.

case studies evergreen content

Case studies pokazują z kolei realne przypadki użycia, co przełamuje niejednokrotnie barierę niedostępności i zaciera granice pomiędzy firmami a klientami. Są one także doskonałym sposobem na „przemycanie” treści wiecznie zielonych, które pomagają uzyskać lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania.

recenzje produktów evergreen content

Recenzje produktów to opisy lub oceny generowane przez ludzi, którzy je używali lub testowali. Często są one publikowane na stronach internetowych, tym samym pomagając innym w podjęciu decyzji zakupowej. Dostarczają one bowiem informacji o zaletach i wadach danego produktu oraz o sposobie jego użytkowania. Zawarte w nich dane mają z reguły charakter evergreen content, przez co algorytmy Google lepiej postrzegają publikowane na danej stronie treści.

FAQ evergreen content

Sekcje FAQ, czyli najczęściej zadawane pytania, ułatwiają z kolei zbieranie najważniejszych danych w jednym miejscu. To nie tylko ułatwia komunikację z klientami i wspiera dział customer service. Również stwarza okazję do umieszczenia w treściach ważnych słów kluczowych – co, jak wiemy, pozytywnie wpływa na widoczność w Google.

słowniki pojęć evergreen content

Z kolei słowniki branżowych pojęć to forma evergreen content, która ułatwia klientom zapoznanie się z Twoją ofertą i daje im realną szansę na szybsze przyswojenie niezbędnej terminologii.

Wybór słów kluczowych

Jak tworzyć evergreen content?

Tworząc każdy z formatów evergreen contentu, trzeba pamiętać, aby poruszać w nich tematy uniwersalne.

Jeśli więc przykładowo Twoja firma zajmuje się obsługą firmowych kont w mediach społecznościowych, może stworzyć poradnik na temat zasad komunikacji. Zawarte w nim informacje z pewnością długo nie ulegną dezaktualizacji.

Jeśli natomiast chciałbyś napisać poradnik o formatach grafik wymaganych w poszczególnych kanałach społecznościowych, to z całą pewnością wymagałby on częstej aktualizacji.

ZAPAMIĘTAJ: Evergreen content odpowiada na nurtujące użytkowników pytania i rozwiązuje ich uniwersalne problemy. Tego typu treści nie tracą na aktualności, są zawsze przydatne i mogą być czytane przez długi czas po ich opublikowaniu.

wiecznie zielony content

Oto kilka wskazówek, jak tworzyć evergreen content:

  1. Skup się na podstawowych informacjach i uniwersalnych tematach, które zawsze będą istotne dla Twojej grupy docelowej.
  2. Unikaj datowania treści lub odnoszenia się do bieżących wydarzeń, które szybko przestaną być „na czasie”.
  3. Staraj się odpowiadać na pytania lub rozwiązywać problemy, które są ponadczasowe i niezależne od aktualnych trendów.
  4. Zadbaj o to, aby Twoje treści były dobrze napisane. Zgodnie z zasadami webwritingu, poprawne językowo i łatwe do zrozumienia dla czytelników.
  5. Upewnij się także, że publikowany content jest odpowiednio dostosowany do wyszukiwarek internetowych. Ważne, by zawierał najważniejsze słowa kluczowe i był zoptymalizowany pod kątem SEO.
  6. Stwórz listę kontrolną, aby móc w szybki i prosty sposób sprawdzać, czy Twoje treści spełniają wciąż kryteria evergreen i czy są aktualne.
pisanie artykułów

Jak napisać artykuł evergreen?

Aby napisać artykuł evergreen, należy zadbać o to, aby treść była aktualna i uniwersalna, a nie tylko odnosząca się do bieżących wydarzeń czy trendów. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które mogą pomóc w napisaniu artykułu evergreen:

  1. Określ temat i sformułuj go jasno i precyzyjnie.
  2. Zadbaj o to, aby treść była aktualna i aktualizowana regularnie, jeśli to konieczne.
  3. Unikaj używania języka, który jest specyficzny dla konkretnego miejsca czy czasu.
  4. Staraj się pisać o tematach powszechnych i uniwersalnych dla danej branży.
  5. Zachowaj równowagę pomiędzy ogólnymi informacjami a szczegółami.
  6. Dopracuj detale i upewnij się, że treść jest spójna i przyjazna dla czytelnika.
  7. Zadbaj o dobry styl i język, a także o poprawność gramatyczną i ortograficzną.
Użytkownik sprawdza aktualności

Co zrobić, żeby evergreen content rzeczywiście działał?

Zawsze zielone treści to bardzo dobrze działające narzędzie w content marketingu. Aby jednak evergreen content był skuteczny, musisz zadbać o kilka rzeczy:

W publikacjach używaj aktualnych i sprawdzonych informacji

Upewnij się, że Twój evergreen content opiera się na aktualnych i sprawdzonych źródłach, aby wykazać się rzetelnością i branżową wiedzą.

Zadbaj o czytelność

Upewnij się, że publikowane treści są czytelne i zrozumiałe dla użytkowników końcowych tak, aby byli oni w stanie z łatwością zrozumieć i zapamiętać kluczowe informacje zawarte w twoim evergreen content. Stosuj zasady webwritingu i zawsze pamiętaj, że najbardziej wartościowe treści to te, które są pisane dla człowieka, a nie dla robotów.

marketing treści

Dopasuj treść do grupy docelowej

Upewnij się, że evergreen content jest skierowany do właściwej grupy docelowej i odpowiada na faktyczne potrzeby Twoich odbiorców. Dzięki temu będą oni chętnie czytać Twoje publikacje, a także udostępniać innym, przez co treści evergreen zwiększą liczbę wyszukiwań. Finalnie zyskają także aktualne treści, które publikujesz.

Używaj atrakcyjnych tytułów i obrazków

Odpowiednio dobrane do tematu publikacji tytuły i obrazki mogą pomóc przyciągnąć uwagę internautów i zachęcić ich do dłuższego pozostania na stronie.

Regularnie aktualizuj swój evergreen content

Upewnij się, że publikowane przez Twoją markę informacje są aktualne. Postaraj się również, aby Twój evergreen content był regularnie aktualizowany, zapewniając tym samym większą efektywnść.

Aktualne trendy w marketingu

Evergreen content – jakie korzyści gwarantuje?

Tworzenie evergreen contentu przynosi kilka korzyści:

Wartość długoterminowa

Evergreen content może być przydatny dla Twoich odbiorców przez długi czas. Oznacza to, że może generować ruch i zaangażowanie jeszcze długo po jego opublikowaniu.

Ponadczasowość

Ponieważ evergreen content nie jest związany z konkretnym wydarzeniem lub newsem, może stanowić wartościowe źródło informacji dla Twoich odbiorców.

Lepsza widoczność w wyszukiwarkach

Evergreen content może być zoptymalizowany pod kątem wyszukiwarek przez odpowiedni dobór słów kluczowych. Może to pomóc Twojej stronie w uzyskaniu wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania i napędzić większy ruch organiczny.

Redystrybucja treści evergreen

Evergreen content może być ponownie wykorzystany. Przykładowo dłuższe artykuły blogowe możesz wykorzystać w social mediach. Natomiast hasło ze słownika pojęć zawierające ważne słowo kluczowe możesz wykorzystać w sekcji FAQ.

Generowanie leadów

Dobrze napisany evergreen content może stać się cennym zasobem dla Twoich odbiorców,. Może to pomóc w ugruntowaniu Twojej pozycji w danej dziedzinie i generowaniu leadów.

Wykorzystaj do tworzenia tego rodzaju treści bieżące trendy z Google trends, pamiętając jednak o ich uniwersalności. Rankingi produktów, case study, poradniki i inne formaty wyczerpujące dany temat, wsparte słowami kluczowymi, z całą pewnością zachęcą odbiorców do interakcji z Twoją marką i finalnie zachęcą ich do złożenia zamówienia.

Ogólnie rzecz biorąc, tworzenie wiecznie zielonych treści może być cennym sposobem na zbudowanie silnych podstaw Twojej obecności w Internecie i zapewnienie długoterminowej wartości dla Twoich odbiorców.

treści w content marketingu

Dlaczego warto mieć wiecznie zielone treści na swojej stronie?

Istnieje kilka powodów, dla których warto mieć zawsze zielone treści na swojej stronie internetowej.

Po pierwsze, treści evergreen są zawsze aktualne i odpowiadają na bieżące potrzeby i zapytania użytkowników.

Dodatkowo treści evergreen zwiększają widoczność Twojej marki w sieci i ułatwiają wykreowanie wizerunku eksperta w danej branży.

Po trzecie, wiecznie zielone treści mogą pomóc w pozycjonowaniu strony w wyszukiwarkach internetowych. Pamiętaj, że wyszukiwarki lubią strony, które są stale aktualizowane i zawierają kluczowe informacje, a dobór użytych na nich słów kluczowych nie jest przypadkowy.

tips for content marketers

Gdzie szukać pomysłów na evergreen content?

Znalezienie ciekawych pomysłów na evergreen content może być wyzwaniem. Nie poddawaj się jednak i skorzystaj z naszych porad. Przede wszystkim:

Zastanów się, jakie zagadnienia nurtują ludzi w Twojej branży i jakie tematy ich interesują. Zweryfikuj jakich treści szukają z pomocą Google Analytics, Google trends czy narzędzi do szukania słów kluczowych, aby dowiedzieć się, jakie zagadnienia są popularne wśród internautów.

Przeglądnij najczęściej czytane teksty i artykuły w branży. Spróbuj przeanalizować, co sprawiło, że właśnie te publikacje były tak popularne i znajdź sposób, aby stworzyć podobny, ale unikalny kontent.

Obserwuj trendy w swojej branży. Zweryfikuj, co jest aktualnie popularne, a co może stać się trendy w przyszłości. Być może są to zmiany w prawie lub technologii, o których warto napisać w danym momencie?

Przejrzyj także listy „top 10” publikacji lub „najlepsze praktyki” w swojej branży. Znajdź tematy, które da się aktualizować lub rozszerzać. Tak stworzysz naprawdę dobry content, który opublikujesz na blogu, w serwisach zewnętrznych czy w social mediach.

Skorzystaj z narzędzi analitycznych, takich jak Google Analytics, aby zobaczyć, które treści cieszą się największą popularnością na Twojej stronie i skoncentruj się na tworzeniu podobnych.

ipad, google, seo

Porady jak pisać evergreen content

Choć treści evergreen mogą wnieść wiele dobrego dla Twojej marki i zapewnić jej dużą liczbę wyszukiwań wraz z biegiem czasu, to jednak podczas ich tworzenia trzeba pamiętać, że kluczową rolę odgrywają w całym procesie odbiorcy oraz cel, jaki chcesz osiągnąć. Z tego względu tworząc evergreen content:

  • Skup się na pisaniu o sprawdzonych i ponadczasowych tematach. Treści sezonowe nie przyniosą zamierzonych efektów.
  • Staraj się pisać o podstawowych zagadnieniach, które są uniwersalne i niezależne od miejsca lub czasu.
  • Staraj się być jak najbardziej rzetelny i używać źródeł, które są godne zaufania. Dzięki temu czytelnicy zyskają poczucie, że trafili w „dobre ręce”.
  • Unikaj języka, który jest zbyt specjalistyczny lub trudny do zrozumienia dla ogólnej publiczności. Więcej o klątwie wiedzy jej znaczeniu dla odbiorcy przeczytasz na naszym blogu.
  • Skoncentruj się na pisaniu treści, które są przydatne i użyteczne dla czytelników, a nie tylko wypełniają przestrzeń na blogu czy są ukierunkowane na osiągnięcie wysokiej pozycji w Google.
  • Upewnij się, że Twoje treści są atrakcyjne i łatwe do czytania. Pamiętaj o zasadach webwritigu – używaj nagłówków, wypunktowań i podziału na sekcje. Wiecznie zielony artykuł wzbogać o tematyczne grafiki i sprawdź, czy dobrze wyświetla się on na urządzeniach mobilnych. Jego treść powinna ułatwiać skanowanie wzrokiem, a chwytliwy tytuł i nagłówek zachęcać do dalszej lektury.
  • Zadbaj również o odpowiednie zoptymalizowanie treści pod kątem wyszukiwarek. Wybieraj słowa kluczowe powiązane z marką i branżą, pamiętaj o poprawnym konstruowaniu opisów meta i nadawaniu obrazkom atrybutów alt.

Tworzenie treści, wartościowych dla odbiorców i promujących Twoją markę w sieci z pewnością przynieść może wiele korzyści. Bez wątpienia w strategii marketingowej warto znaleźć miejsce również na evergreen content.

teksty na stronach internetowych

Zawsze aktualne, poruszające ważne dla użytkowników tematy treści sprzyjają promocji marki i pozytywnie wpływają na jej widoczność w Google.