Jak przygotować się do promocji na Black Friday?

Wielkimi krokami zbliża się noc wyprzedaży. Choć jeszcze do niedawna akcja ta kojarzona była głównie z rynkiem amerykańskim i wielkim oblężeniem sklepów stacjonarnych, to na przestrzeni ostatnich kilku lat widać wyraźną zmianę. Coraz więcej firm organizuje w tym okresie akcje promocyjne i coraz szersze grono konsumentów wypatruje okazji. Jak wynika z danych dostępnych w Google Trends, w ostatnich 5 latach zainteresowanie Black Friday wzrosło dwukrtonie, a ilość zawieranych w tym dniu transakcji handlowych jest większa niż w okresie Bożego Narodzenia. Jak zatem przygotować się na ten dzień?

Kilka faktów o Black Friday w Polsce

Z badań przeprowadzonych przez Black Friday Global wynika, że aż 95% Polaków zna idee jednodniowej wyprzedaży, która odbywa się zawsze w ostatni piątek listopada. Ankietowani potwierdzili, że w tym roku  planują udział w Black Friday (60% badanych). W stosunku do roku poprzedniego oznacza to wzrost o prawie 10%! Co więcej, „polowania” na okazje będą odbywać się zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych.

Jakie produkty najchętniej kupują Polacy podczas wyprzedaży?

W 2017 roku największym zainteresowaniem według danych udostępnionych przez GFK cieszyły się:

  • Odzież, obuwie, bielizna – 46%,

  • Sprzęt radiowo-telewizyjny, drobne urządzenia elektroniczne, komputery, tablety, telefony komórkowe – 37%,

  • Artykuły wyposażenia wnętrz, urządzenia kuchni, domu, sprzęt AGD – 31%,

  • Kosmetyki – 20%,

  • Artykuły spożywcze i chemiczne – 17%,

  • Odzież i sprzęt sportowy – 14%,

  • Artykuły do majsterkowania – 9%,

  • Książki, muzyka i gry – 9%,

  • Zabawki – 6%,

  • Artykuły papiernicze – 3%.

Na jak duże zniżki mogą liczyć konsumenci podczas Black Friday?

Największe rabaty zwykle oferują sklepy w Stanach Zjednoczonych. Średnia wartość upustów wynosi tam aż 68%. Na drugim miejscu plasują się Kanada i Ukraina z wynikiem 66%, a na trzecim Rosja, gdzie wartość rabatów sięga 58%. Jak wypada na tym tle Polska? Wynik 46% plasuje nas nieco poniżej średniej, która wynosi 55%.

Jak będzie wyglądać Black Friday w 2018? Perspektywy przedstawione przez Black Friday Global są optymistyczne. Statystyczny Polak planuje tego dnia wydać 645 PLN. Jak zachęcić go do zakupów?

Plan promocji na Black Friday

Wybierz produkty

Przede wszystkim zastanów się, które produkty i usługi chcesz objąć promocją. Wybór powinien mieć odzwierciedlenie w dotychczasowych trendach zakupowych, przyjętej strategii biznesowej oraz być zgodny z polityką cenową. Promocje z okazji Black Friday, tak jak i każde inne, muszą być rentowne.

Wybierz kanały komunikacji

1. Działania na stronie internetowej i w e-sklepie

Podstawowym miejscem do komunikowania Twoim klientom informacji na temat rabatów z okazji Black Friday jest firmowa strona internetowa lub e-sklep. Przygotuj dedykowany na tę okazję baner informacyjny, dodaj do menu specjalną kategorię „Black Friday”, w której dostępne będą wszystkie produkty objęte promocją. Ułatwi to klientom odszukanie interesujących ich produktów.

Jasno zakomunikuj, że ilość produktów objętych promocją jest limitowana. Zwykle informacja ta działa zachęcająco na klientów. Możesz także wprowadzić element wyczekiwania, czyli odliczania do wielkiej wyprzedaży.

Black Friday to także wspaniała okazja do powiększenia bazy mailowej. Osobom, które zdecydują się na pozostawienie danych kontaktowych obiecaj, że jako pierwsze otrzymają informacje o starcie kampanii lub dodatkowo zaoferuj większą zniżkę. Daj klientom możliwość zapisu bezpośrednio na Twojej firmowej stronie poprzez pop-up lub na dedykowanej stronie lądowania.

2. Media społecznościowe

Wykorzystaj także potencjał mediów społecznościowych. Publikuj regularnie posty informujące o zbliżającej się nocy wyprzedaży, które wprowadzą nastrój wyczekiwania. Możesz także stworzyć dedykowaną na tę okazję wydarzenie na Facebooku i zachęcić swoich fanów do dołączenia. Tych najbardziej aktywnych oczywiście trzeba będzie nagrodzić.

Podobne działania zainicjuj na Instagramie. Wybierz powiązany z Black Friday i Twoją marką hasztag. Każdemu użytkownikowi, który użyje go w komunikacji, zaoferuj dodatkowe korzyści – darmową dostawę lub większy rabat. Dzięki temu informacja o organizowanej przez Ciebie promocji dotrze do szerszego grona osób.

3. Płatne reklamy

Opisane powyżej działania możesz wesprzeć płatną kampanią reklamową. Idealny do promocji poprzez Google Ads będzie dedykowany na tę okazję landing page. Możesz także użytkowników przekierować bezpośrednio na swoją witrynę do zakładki „Black Friday”.

Podobne działania przeprowadź w mediach społecznościowych. Do grupy odbiorców Twoich reklam wybierz te osoby, które weszły już wcześniej w interakcje z Twoją marką. Mogą to być osoby odwiedzające Twoją stronę internetową, e-sklep czy fanpage oraz grupy osób o podobnych zainteresowaniach (lookalike). Dzięki temu możesz mieć pewność, że reklama trafi bezpośrednio do grupy osób naprawdę zainteresowanych Twoimi usługami czy produktami.

Stwórz content

Skuteczna kampania promocyjna musi bazować na wysokiej jakości contencie. Przygotuj spójne wizualnie materiały. Zarówno grafiki, jak i teksty muszą jasno komunikować odbiorcom, że warto skorzystać z Twojej oferty podczas Black Friday.

Zadbaj o oryginalny przekaz, który pomoże Ci wyróżnić się na tle konkurencji. Możesz przygotować materiał wideo prezentujący firmowe przygotowania do wyprzedaży, zaprezentować „zajawki” produktowe.

Każde z tych działań pomoże Ci nawiązać bliższe relacje z klientami oraz zainteresować ich ofertą.

Monitoruj i analizuj

Po starcie kampanii monitoruj jej efekty. Sprawdź, które kanały komunikacji działają najlepiej i najmocniej angażują odbiorców. W tych obszarach możesz zintensyfikować działania, aby dotrzeć do jeszcze większej grupy odbiorców.

Pomocne będą w tym zakresie statystyki dostępne w Google Analytics czy w poszczególnych mediach społecznościowych.

Pamiętaj o logistyce

Okres Black Friday to czas wzmożonej pracy – większy ruch, większa ilość zapytań, wzrost liczby zamówień. Musisz pamiętać o odpowiednim zatowarowaniu sklepu oraz przetestowaniu możliwości serwisu pod kątem wzmożonego ruchu. Chyba nie chcesz stracić przychodów przez zbyt wolno dziłający serwer, prawda?

Współcześni klienci są bardzo wymagający. Wysoka jakość obsługi jest dla nich równie ważna, jak i sam produkt. Zaplanuj więc na ten czas dodatkowe dyżury dla pracowników i dokładnie poinformuj ich o przyjętej na Black Friday strategii. Podczas nocy wyprzedaży może z Twojej oferty skorzystać zupełnie nowy klient, który będzie na tyle zadowolony z zakupów, że wróci ponownie.

Pamiętaj także o osobach, które dokonują zakupów z poziomu urządzeń mobilnych. Z raportu „Polacy na zakupach mobilnych” przygotowanego przez Mobile Institute i E-Commerce Polska wynika, że bardzo szybko uczymy się mobilności. Lubimy być „smart” i stosować „smart” rozwiązania. Z pewnością trend ten też zauważyłeś podczas analizy ruchu w Twoim serwisie. Zarówno strona internetowa, jak e-sklep muszą być dostosowane do przeglądania na urządzeniach mobilnych. Coraz więcej osób dokonuje właśnie tą drogą zakupów.

Czego unikać podczas planowania kampanii reklamowej na Black Friday?

Z całą pewnością komunikacji bazującej na niskich wartościach, które mogą wywołać u odbiorców skrajne emocje. Unikaj też manipulacji cenami, zapisów z gwiazdką, klauzuli dopisanych drobnym druczkiem.

Wszystkie te działania zbudują w świadomości Twoich odbiorców negatywny przekaz, który ciężko będzie zamienić.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *