„W Internecie nikt nie wie, że jesteś psem” – co specjaliści z dziedziny marketing intelligence myślą dziś na ten temat?

anonimowość w internecie

Był rok 1993. The New Yorker opublikował karykaturę autorstwa Petera Steinera, która przedstawiała dwa psy. Jeden siedział na krześle przed komputerem i wypowiadał zacytowane w tytule słowa. Drugi siedział na podłodze, słuchając pierwszego. To było ponad 20 lat temu. Czy coś się zmieniło? Współcześni konsumenci są związani z mediami i markami w jeszcze bardziej zaawansowanej formie niż kiedykolwiek wcześniej. Dlatego menedżerowie marketingu muszą mieć oko na to, co dzieje się na rynku. Z pomocą przychodzi im dziś Marketing Intelligence.

Moc bycia on-line

Patrząc kilka lat wstecz, widzimy, że konsumenci byli tylko biernymi uczestnikami rynku. Słuchali monologu prowadzonego przez przedsiębiorstwa. Współcześni konsumenci są ich przeciwieństwem. Są stale zaangażowani w aktywny dialog z markami – mogą podjąć inicjatywę i mieć wpływ na przebieg procesu zakupowego. Aby to zrobić, używają zaawansowanych narzędzi, takich jak Internet.

Postęp technologiczny jest coraz bardziej odczuwalny w naszym codziennym życiu. Prawdopodobnie podczas czytania tego artykułu, masz pod ręką kilka urządzeń podłączonych do Internetu. Przeglądamy strony internetowe w poszukiwaniu informacji, jesteśmy aktywni w mediach społecznościowych, szukamy opinii i sami także chętnie je wyrażamy. Korzystamy z mobilnych aplikacji, programów lojalnościowych, piszemy e-maile i jednocześnie jesteśmy połączeni z Bluetooth oraz używamy geolokalizacji. To wszystko robimy online w czasie rzeczywistym. Istnieją jednak także działania, które ludzie nadal wykonują w trybie offline. Dla marketerów to potężna dawka informacji. Bez prawidłowo przeprowadzonej analizy, dane płynące z rynku nie miałby mocy sprawczej.

marketing_intelligence_facts

Marketing Intelligence łączy ze sobą online i offline

Marketing Intelligence pobiera dane z różnych źródeł, w tym z analizy ruchu w witrynach internetowych, z różnego rodzaju analiz biznesowych, biur obsługi klientów czy ze statystyk sprzedaży. Zwykle wszystkie te elementy są zamieszczane w poszczególnych raportach. Zadaniem specjalistów z dziedziny maketing intelligence jest umieszczenie ich w jednym środowisku. Dodatkowo konieczne jest stałe monitorowanie informacji pojawiających się w książkach, gazetach i czasopismach branżowych oraz przeprowadzanie rozmów z klientami, dystrybutorami, jak i dostawcami. Bardzo istotne jest także monitorowanie mediów społecznościowych i śledzenie poczynań konkurentów w Internecie. Na tej podstawie tworzone są raporty, które prezentują dane pochodzące z różnych źródeł w jednym miejscu. Raporty te pozwalają na wyciągnięcie wielu ważnych wniosków związanych z aktualnymi trendami rynkowymi i kluczowymi wskaźnikami wydajności. Wszystko to w czasie rzeczywistym.

aktualne trendy w content marketingu

Które obszary wspiera marketing intelligence?

Konkurencyjność nowoczesnych firm w coraz większym stopniu zależy od zdolności do korzystania z różnego rodzaju systemów wspomagania decyzji, zarządzania relacjami z klientami i dostawcami, jak i zaawansowanych systemów do filtrowania informacji. Marketing Intelligence obsługuje obszary decyzyjne w przedsiębiorstwach. Obszary te dotyczą takich kwestii jak:

  • możliwości rynkowe,
  • strategie penetracji rynku,
  • stopy wzrostu rynku.

Są to podstawowe dziedziny działalności przedsiębiorstw. Trzeba jednak pamiętać, że są one nierozłącznie związane z pozostałymi obszarami funkcjonowania firm. Mowa tu o działach sprzedaży, finansów lub kontroli. Zdolność do pozyskiwania i przetwarzania odpowiedniej wiedzy oraz do tworzenia schematu kultury marketingowej jest warunkiem koniecznym do osiągnięcia sukcesu na rynku.

Specjaliści z dziedziny marketing intelligence zbierają dane rynkowe w określonym celu. Analiza otrzymanych wyników jest niezbędna do poprawy procesów decyzyjnych w organizacji. W rezultacie konsumenci mogą otrzymać spersonalizowaną wiadomość, która doskonale spełnia ich potrzeby. Widzimy to w kampaniach mailowych i SMS-owych, a także w remarketingu. Zachowania konsumentów są obecnie przedmiotem bardzo dokładnej analizy. Cały proces, który dzieje się poza konsumentem, poprzedzający moment zakupu, powinien być dobrze przemyślany pod względem strategicznym, jak i operacyjnym.

marketing_intelligence_knowedge

Czy insighty konsumenckie mają wartość?

Ludzie w wieku produkcyjnym, mieszkający w dużych miastach powyżej 500.000 mieszkańców, z wyższym wykształceniem. Proste informacje demograficzne, jak te, nie są wystarczające, aby określić preferencje konsumentów. Dziś trzeba umieć odczytywać znaki definiujące, co dana osoba myśli i czuje. Dzięki temu można udzielić odpowiedzi na pytania „dlaczego?”, „co?”, „kiedy?”, „gdzie?”, „jak?”. Zrozumienie całego proces jest konieczne, aby uniknąć niepowodzeń w przyszłości, także by skutecznie zwiększać przychody ze sprzedaży oraz by móc dostosować ofertę danej firmy do wymagań klientów. Uzyskanie całościowego poglądu na temat badanej grupy docelowej, analiza otrzymanych danych pochodzących ze świata offline i online, może pomóc w tworzeniu skuteczniejszych kampanii promocyjnych. Business Intelligence, czyli analityka procesów biznesowych, daje firmom możliwość odkrycia wzorów zachowań swoich potencjalnych klientów i skierowania do nich sprecyzowanych ofert w wielu kanałach komunikacji jednocześnie. Takie działania są gwarancją sukcesu.

marketing-intelligence

Czy jesteś zatem pewien, że nikt nie wie, że jesteś psem?

Technologia staje się coraz ważniejsza w naszym codziennym życiu. Granica między tym, co robimy online oraz w prawdziwym życiu, zaczyna zanikać. Jeśli konsumenci zmienią swoje zachowania, to marketerzy będą musieli dostosować się do nich i  z uwagą śledzić nowe trendy. Brak dostosowania strategii marketingowej do nowoczesnych trendów generuje wysokie koszty dla przedsiębiorstw. Brak poprawnej analizy danych, brak refleksji nad potrzebami klientów, przekłada się niższy poziom sprzedaży. Dzisiaj nie jesteśmy anonimowi. Zwycięzcą zostanie ten, kto wybierze holistyczne podejście – zbierze doświadczenia z omnichannel.  

4 thoughts on “„W Internecie nikt nie wie, że jesteś psem” – co specjaliści z dziedziny marketing intelligence myślą dziś na ten temat?

  1. My Home Rules says:

    Internet coraz bardziej wpływa na nasze realne życie i odwrotnie. Nic dziwnego, że granica między życiem online i off-line zaczyna zanikać.

    • MalgorzataDG says:

      Tak. Szukamy, dzielimy się informacjami, wymagamy. Wzrost świadomości konsumentów staje się wyzwaniem dla marek.

  2. Karolina Kary B. says:

    Mam wrażenie, że życie coraz bardziej toczy się jednak online, nic więc dziwnego, że większość istotnych dziedzin zostaje przerzuconych do internetu.

    • MalgorzataDG says:

      Szczególnie jest to odczuwalne wśród młodych pokoleń. Ciekawe co będzie za 10 lat? 🙂

Comments are closed.