Outsourcing marketingu wspiera funkcjonowanie firm

Outsourcing marketingu to prosty sposób na stworzenie i rozwój działu promocji bez tworzenia dedykowanych stanowisk pracy w strukturach własnej firmy. Takie rozwiązanie pozwala na pełne zaangażowanie specjalistów z dziedziny marketingu internetowego i powierzenie w ich ręce zadań związanych z opracowaniem strategii, kreacją contentu, dystrybucją treści, prowadzeniem płatnych kampanii reklamowych czy budowaniem wizerunku w mediach społecznościowych.

 

Na czym polega outsourcing?

Outsourcing można określić jako innowacyjne podejście do zarządzania, które polega na przekazaniu na zewnątrz zakresu obowiązków bezpośrednio niezwiązanych z podstawowym profilem działalności firmy. W przypadku marketingu mowa tu przede wszystkim outsourcingu procesów biznesowych, nazywanym w skrócie BPO.

 

„Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż nasi konkurenci, to nie ma sensu, żebyśmy to robili; powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej”- Henry Ford.

 

Można przypuszczać, że z usług zewnętrznych firm korzysta obecnie praktycznie każde przedsiębiorstwo. Najbardziej popularną formą outsourcingu jest oddelegowanie obowiązków związanych z księgowością, obsługą informatyczną, szkoleniową, rekrutacją czy obsługą kurierską. Co możemy powiedzieć o marketingu?

W przypadku małych przedsiębiorstw niestety jest czynnik bardzo często spychany na margines. Zadania z obszaru marketingu przejmuje sekretarka, przedstawiciel handlowy czy osoba zajmująca się sklepem internetowym. Jakie są skutki tak prowadzonych działań? Bardzo przewidywane. Każda dziedzina wymaga specjalizacji  i odpowiedniego przygotowania. Jeśli powierzamy w ręce osób zupełnie do tego nieprzygotowanych prowadzenie działań marketingowych, to możemy być pewni, że ich skuteczność będzie bardzo niska. Wówczas stajemy się mimowolnymi świadkami spektaklu pod tytułem „Bo to nie działa”.

Nie działa, bo nie ma sprzyjających warunków. Skoro działania promocyjne, budujące wizerunek marki, a tym samym przekładające się na jej wiarygodność i wyniki finansowe, prowadzą często osoby niekompetentne, to pozostaje zapytać, jakich efektów oczekują ich zwierzchnicy?

Wpływ outsourcingu marketingu na działalność firmy

Dziś przedmiotem outsourcingu jest naprawdę wiele zadań z zakresu marketingu online. Poczynając od prowadzenia bloga firmowego, przez kreację i dostarczanie contentu, opracowywanie strategii promocji czy kompleksowe realizacje zadań promocyjnych. Często po prostu nie nazywamy tego wprost – zamawiamy konkretna usługę, a nie korzystamy z usług outsourcingu. Pojęcie outsourcingu usług marketingowych jest bardziej powszechne wśród dużych organizacji, wśród mniejszych firm często natomiast kojarzy się z dodatkowymi kosztami. Oczywiście nie tak należy do tego podchodzić. Usługa, jakkolwiek by ją nazwać, ma swoją określoną cenę.

Korzyści ze współpracy z profesjonalnym działem marketingu są wyraźne i namacalne. Po pierwsze, w wyniku outsourcowania zadań na zewnątrz, zwiększa się efektywność pracowników. Mogą oni skupić się na zadaniach, które są im dedykowane i które leżą w zakresie ich kompetencji. Wyraźnie przekłada się to także na możliwość wygenerowania dodatkowych oszczędności. Brak opłat związanych z organizacją stanowiska pracy i jego wyposażeniem pozwala wykorzystać dodatkowe, wolne środki na rozwój i nowe inwestycje.

To jeszcze nie wszystko. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Deloitte (Deloitte Global Outsourcing Survey 2016) 35% osób korzystających z usług zewnętrznych firm, mierzy korzyści związane z innowacyjnością. Co to oznacza w praktyce? Firmy korzystające z outsourcingu coraz częściej liczą nie tylko na obniżenie kosztów, ale także na zwiększanie przewagi rynkowej, dzięki wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań.

outsourcing-w-firmieZ tego samego badania wynika, że 57% ankietowanych za największą korzyść płynącą z outsourcingu postrzega możliwość pełnej koncentracji na rozwoju własnego biznesu. Takie podejście w połączeniu z naciskiem na obniżanie kosztów przynosi długofalowe efekty. Każdy przedsiębiorca doskonale wie, że działania promujące biznes są często zaniedbywane i traktowane wręcz po macoszemu. Inaczej wygląda to w firmie, w której główny obszar działalności skupiony jest wokół reklamy oraz pomocji i jest jej kluczowym źródłem przychodu. Wówczas podlega on procesowi ciągłego ulepszania, optymalizacji, widoczny jest też nacisk na poszukiwania nowych rozwiązań i śledzenie nowin rynkowych.

Raport przygotowany przez firmę HubShout pokazuje, że wśród najczęściej outsourcowanych usług marketingowych znajdują się działania z obszaru SEO, prowadzenia płatnych kampanii reklamowych w internecie oraz content marketing.

outsourcing-marketingu-uslugi

Źródło: https://hubshout.com

Outsourcing usług marketingowych gwarantuje natychmiastowy dostęp do „know-how”. Dzięki temu firmy mogą uniknąć wielu błędów. Dynamika zmian w działaniach z obszaru online marketingu jest wyjątkowo duża. Skupienie się jedynie na jednym jej wycinku, bez wcześniej podjętych decyzji strategicznych zwykle kończy się porażką. Trzeba pamiętać, że marketing, tak jak i inne działy wspierające rozwój przedsiębiorstwa, to proces. Jedne działania warunkują pomyślne rozwiązanie kolejnych.

Chcesz wiedzieć więcej na temat outsourcingu marketingu? Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą.

4 komentarzy dla “Outsourcing marketingu wspiera funkcjonowanie firm

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *