Content marketing stał się w ostatnich latach jednym z kluczowych elementów marketingu internetowego. Jest on z powodzeniem wykorzystywany do budowania świadomości marek z każdej niemal branży. Dzięki odpowiednio dobranym i wartościowym treściom wspiera on także generowanie ruchu na stronie i pozyskiwanie leadów sprzedażowych. Co jeszcze warto wiedzieć o marketingu treści?
Po pierwsze – strategia
Strategia, podobnie jak we wszystkich aktywnościach marketingowych, odgrywa zasadniczą rolę również w marketingu treści. Właściwa komunikacja pomiędzy firmą, a jej klientami służy budowaniu pozytywnego wizerunku marki. Aby publikowane treści przyczyniły się do realizacji określonych celów, konieczne jest szczegółowe zaplanowanie działań w internecie. Odpowiadając zatem na tytułowe pytanie: wybór treści w strategii content marketingowej zawsze powinien być poprzedzony dogłębną analizą i starannie przygotowanym planem działania.
Ważne są przede wszystkim:
Określenie celu – działania content marketingowe mogą być ukierunkowane na przykład na: zwiększenie ruchu na stronie, wzrost świadomości marki, zdobycie wyższych pozycji w wyszukiwarce, wzrost liczby zapytań ofertowych lub zwiększenie sprzedaży.
Analiza grupy docelowej – kolejny krok to dokładne określenie grupy docelowej: wieku, płci, miejsca zamieszkania, statusu społecznego i innych danych o odbiorcach. W tym zadaniu pomoże utworzenie person, czyli przedstawicieli grupy docelowej. Persony powinny reprezentować poszczególne segmenty odbiorców i dawać pełen obraz potencjalnych klientów. Więcej na temat person przeczytasz w naszym artykule „Content marketing w negliżu, czyli jak budować strategie w oparciu o wartościowe treści?”.
Analiza konkurencji – dostarcza informacji o typowym stylu komunikacji danej branży i najczęściej wykorzystywanych przez nią narzędziach komunikacji. Daje cenne wskazówki o niszach, które warto wypełnić poprzez tworzenie treści content marketingowych.
Przygotowanie treści – w tym przypadku warto kierować się kluczowymi zasadami webwritingu, czyli pisania angażujących tekstów do internetu. Najważniejsze z nich to zwięzłość, czytelność i przydatność.
Dystrybucja treści – czas wybrać odpowiednie kanały komunikacji, dzięki którym treści dotrą do określonej wcześniej grupy odbiorców. Należy je przede wszystkim dopasować pod względem preferencji potencjalnych czytelników, związanych z użytkowanymi mediami czy sposobami spędzania wolnego czasu.
Weryfikacja celów – wdrożone działania należy monitorować. Służą temu takie narzędzia jak choćby Google Analytics. Analityka pozwala na ocenę skuteczności podejmowanych działań, a w razie potrzeby – ich modyfikację.
Narzędzia wykorzystywane w marketingu treści
Content marketing to strategia komunikacji marketingowej, której głównym narzędziem są różnego rodzaju treści. Od ich formatu ważniejsza jest wartość merytoryczna i idąca za nią użyteczność dla odbiorców. Tylko takie treści realizują cele biznesowe zawarte w strategii firmy.
Wśród rodzajów treści wyróżnić można między innymi:
-
artykuły poradnikowe,
-
artykuły specjalistyczne,
-
opisy produktów,
-
listy i zestawienia,
-
raporty branżowe,
-
prezentacje,
-
e-booki,
-
recenzje,
-
newslettery,
-
wideo,
-
analizy przypadków,
-
oceny użytkowników,
-
słowniczki pojęć,
-
wywiady,
-
infografiki,
-
wpisy w mediach społecznościowych.
Firmy, które chcą skutecznie docierać do potencjalnych klientów, najczęściej stosują trzy rodzaje treści. Są to przede wszystkim artykuły publikowane na własnej stronie www, wpisy w social mediach oraz autorskie materiały wideo. Spora część publikowanych treści ma charakter edukacyjny, szczególnie ceniony przez odbiorców. Nie można także zapomnieć o treściach wiecznie zielonych, czyli evergreen content.
Świetnym pomysłem jest też różnicowanie form przekazu. Skuteczniejsze od contentu przedstawionego za pomocą samodzielnego tekstu, są treści łączące go z grafiką lub wideo.
Jeśli chcesz oprzeć strategię promocji swojej marki o content marketing, jednak nie wiesz, od czego zacząć, to koniecznie skontaktuj się z nami. Pomożemy Ci przygotować strategię i wdrożyć w życie przyjęty plan działania.