10 najczęstszych błędów w content marketingu

najczęstsze błędy w content marketingu

Prowadzisz firmę lub masz zamiar w najbliższej przyszłości zostać przedsiębiorcą? Ten artykuł powinien pomóc Ci w planowaniu działań promocyjnych. Bariera wejścia do e-świata jest obecnie praktycznie zerowa. Strony internetowe, blogi firmowe, e-sklepy, socjał media – możliwości jest wiele. Jeśli więc planujesz samodzielnie zajmować się promocją swojej marki online, to uważnie zapoznaj się z najczęściej popełnianymi błędami.

Content marketing – co musisz o nim wiedzieć?

Content marketing bazuje na wartościowych treściach publikowanych w internecie i kierowanych do wybranej grupy docelowej. Zanim zaczniesz tworzyć treści, odpowiedz sobie na 3 podstawowe pytania:

  • Dlaczego? – Dlaczego robisz to, co robisz?
  • Jak? – Jak to może pomóc Twoim odbiorcom/klientom?
  • Co? – Co możesz im zaoferować?

Content marketing posługuje się językiem korzyści. Przestawia ofertę firmy w formie odpowiedzi na potrzeby jej klientów. Punktem wyjścia we wszystkich Twoich działań promocyjnych musi być właśnie ten element – odpowiadaj na potrzeby Twoich odbiorców! I tu pojawia się pierwszy, bardzo często spotykany błąd w content marketingu.

1. Nie wiesz, kto jest Twoim klientem

Rozpocznij działania contentowe od określenia grupy docelowej i zbudowania person. Jak to zrobić? Wybierz 2-3 profile osobowościowe osób, które Twoim zdaniem są zainteresowane ofertą Twojej firmy. Można powiedzieć w skrócie, że musisz „wejść w buty” swojego klienta. Nadaj mu imię i nazwisko, określ, gdzie mieszka, czym się zajmuje, jakie ma upodobania, marzenia i potrzeby. Zastanów się, w jakich sytuacjach może skorzystać z Twojego produktu lub usługi. Wszystko zanotuj. Do tak przygotowanych person będziesz często powracać podczas tworzenia kalendarza wydawniczego.

2. Prowadzisz działania promocyjne bez przygotowania strategii marketingowej

W chaosie tracimy z oczu cel. Planowanie jest kluczem do sukcesu w content marketingu. To, że pewne rozwiązania działają u konkurencji, nie oznacza wcale, że tak samo będzie w Twoim przypadku. Przed przystąpieniem do promocji trzeba dokonać analizy sytuacji wyjściowej, zbadać konkurencję, określić grupę docelową oraz metody dotarcia do niej, wyznaczyć wskaźniki pomiaru i dopiero przystąpić do działań. Bardzo ważne jest także określenie ilości godzin w tygodniu, które możemy przeznaczyć na content marketing. Samo tworzenie treści nie wystarczy – kluczowe znaczenie ma dystrybucja, monitorowanie efektów i ciągłe ulepszanie działań.

3. Zapominasz o języku korzyści

Wiesz co to jest „klątwa wiedzy”? Mamy z nią do czynienia bardzo często. Jeśli jesteś specjalistą w danej branży, to znasz ją bardzo dobrze. W komunikacji zapominasz więc, że inni mogą wiedzieć mniej. Często widać ten błąd w ofertach handlowych, czy opisach profilu działalności na stronie internetowej. Twoich odbiorców interesuje to, czy Twój produkt lub usługa spełni ich potrzebę. Nie muszą wiedzieć, że prowadzić działalność od 5 lat, a szeroki asortyment, który oferujesz, jest najwyższej jakości. Korzyści i jeszcze raz korzyści!

4. Brakuje Ci konsekwencji w budowaniu wizerunku marki

W content marketingu bardzo ważny jest kontekst. Wysoka jakość tworzonych treści używanych do promocji danej marki jest tak samo ważna, jak czas publikacji, miejsce oraz forma. W komunikacji marketingowej podstawowe znaczenie ma kontekst kulturowy, historyczny, czasowy oraz psychologiczny.

Bez zachowania spójności i konsekwencji nie ma mowy o prawidłowym budowaniu wizerunku marki. Przystępując do tworzenia strategii contentowej określ więc, jakim językiem będziesz komunikować się ze swoimi klientami, co będzie stanowić USP Twojej marki (unikalna propozycja sprzedaży), jakie kanały promocji wykorzystasz. Zachowaj także spójność wizualną – pamiętaj, że jeden obraz wart jest tysiąca słów. Dbaj o poprawność językową oraz estetykę publikowanych grafik.

błędy w tworzeniu strategii kontentwej

5. Nie analizujesz zachowań użytkowników i statystyk

Marketing jest mierzalny i o tym trzeba pamiętać. Bez analizy wyników prowadzonych działań promocyjnych nie wiesz, które kampanie były skuteczne i zrealizowały założone cele, a w które nie warto już dalej inwestować. Badaj zachowania użytkowników na swojej stronie, korzystając z darmowych narzędzi oferowanych przez Google – Google Analytics, Google Search Console. Analizuj statystyki kampanii reklamowych wprowadzonych social mediach. Poznawaj trendy panujące w Twojej branży. Nie bój się także pytać swoich klientów o opinie i potrzeby.

6. Twoja witryna internetowa nie jest zoptymalizowana

Wiesz, że zbyt długi czas ładowania strony zniechęca użytkowników do jej odwiedzania? Także i Google ulokuje ją niżej w rankingach wyszukiwania. Bardzo ważne jest również dostosowanie stron czy e-sklepów do urządzeń mobilnych. Jeśli chcesz dotrzeć ze swoją ofertą do jak największego grona klientów, to zadbaj o optymalizację swojego serwisu przed rozpoczęciem działań promocyjnych. Na pewno wpłynie to na efekt Twoich działań oraz pozwoli obniżyć koszty.

webwriting w content marketingu

7. Nie kierujesz się zasadami webwritingu

Tworzenie treści na potrzeby Internetu odbywa się według ściśle określonych zasad. Chwytliwy nagłówek, tekst podzielony na sekcje, które ułatwiają „skanowanie” użytkownikom, czy odpowiednie wprowadzenie słów kluczowych, to tylko niektóre z zasad webwritingu. Więcej na ten temat dowiesz się z serii naszych artykułów „Słowa mają moc, tym bardziej w rękach copywritera”. Czego jeszcze oczekują Twoi potencjalni klienci? Własnego stylu, a nie powielania innych. Jakości, a nie ilości. Dbaj o to, aby Twój content był unikatowy i wartościowy.

8. Oczekujesz natychmiastowych efektów

Content marketing można porównać do wysoko oprocentowanej lokaty bankowej, która przynosi zysk w dłuższej perspektywie czasu. Wiele osób zajmujących się samodzielnie content marketingiem oczekuje spektakularnych efektów swoich działań po kilku dniach od publikacji artykułu czy zamieszczenia postu w mediach społecznościowych. A przecież nie od razu Kraków zbudowano! Pierwsze 3 miesiące promocji opartej o działania contentowe mogą nie przynieść spektakularnych efektów. Warto jednak być cierpliwym – efekt „kuli śniegowej” na pewno się pojawi i utrzyma przez długi czas.

9. Zapominasz o personalizacji

Klienci cenią sobie indywidualne podejście. Kierowanie do nich szablonowych informacji nie pomoże w budowaniu trwałych relacji. Pamiętaj, że content marketing musi być dostosowany do etapów zakupowych, na których znajdują się klienci. Jedni dopiero poszukują informacji na temat produktu czy usługi, a drudzy wiedzą już co kupić, jednak nie wiedzą, gdzie. Tylko od Ciebie zależy, czy zdołasz zamienić odwiedzającego w klienta. Zasada ta dotyczy każdej formy publikacji – artykułu blogowego, mailingu czy newslettera.

10. Boisz się eksperymentować z formatem treści

Jak często promujesz ofertę swojej firmy poprzez inne formy niż przekazy tekstowe? Content marketing jest marketingiem treści, nie oznacza to jednak, że tylko słowem można docierać do odbiorców. Bardzo duże znaczenie ma także aspekt wizualny. Dla jednych wartościowe są różnego rodzaju teksty/artykuły, inni wolą coś usłyszeć, a jeszcze inni – zobaczyć. Tworząc strategię content marketingową pamiętaj więc, że musi ona składać się z różnych formatów treści – w tym grafiki, infografiki, video, prezentacje, e-booki, poradniki, raporty, artykuły blogowe czy eksperckie. Jesteśmy wzrokowcami i treści, które zawierają elementy graficzne, są dużo lepiej zapamiętywane.

4 thoughts on “10 najczęstszych błędów w content marketingu

    • MalgorzataDG says:

      Super! Warto poświęcić trochę czasu na działania contentowe, na pewno przyniesie to wymierne efekty 🙂

  1. Karolina Kary B. says:

    Ciekawe porady. Niby wiedza dostępna wszędzie, a jednak zebrana w całość daje sporą korzyść. Wiele osób rzeczywiście idzie na żywioł lub nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ważne są wymienione we wpisie punkty.

    • MalgorzataDG says:

      Artykuł powstał na bazie naszych doświadczeń zebranych podczas konsultacji marketingowych, także przedstawia realne sytuacje 🙂 Wręcz można powiedzieć – opiera się na faktach 🙂

Comments are closed.