Jak napisać artykuł blogowy?

Wartościowy content jest nadal jednym z najbardziej skutecznych narzędzi marketingowych. Prowadzenie firmowego bloga to sposób na poprawę indeksowania strony, budowanie wizerunku eksperta czy wreszcie zwiększanie poziomu sprzedaży. By publikowane wpisy spełniały swoje zadanie, wymagają starannego przygotowania. Jak zatem napisać dobry artykuł blogowy, aby przyciągnąć uwagę klientów?

Czym jest artykuł blogowy?

Artykuł blogowy to, jak wskazuje sama jego nazwa, wpis opublikowany na blogu, nawiązujący tematyką do prowadzonej działalności lub branży. W większości przypadków odbiorcą tekstu jest klient lub partnerzy biznesowi.

Dobrze prowadzony blog firmowy przynosi szereg wymiernych korzyści, takich jak:

  • zwiększenie ilości wejść na stronę z wyszukiwarki,
  • wzrosty zasięgów w social mediach,
  • otwarcie na nowe kanały marketingowe,
  • kreowanie wizerunku eksperta,
  • budowanie zaufania wśród odbiorców,
  • łatwiejsze konwertowanie odbiorców w klientów,
  • wsparcie procesu optymalizacji SEO dzięki wykorzystaniu fraz długiego ogona.

Dobry artykuł na bloga, czyli jaki?

W prowadzeniu firmowego bloga nie chodzi tylko o promocję produktów czy usług. Przede wszystkim publikowane na nim artykuły powinny nieść ze sobą realną wartość dla czytających.

Istnieje wiele formatów artykułów blogowych, cieszących się zainteresowaniem czytelników. Wśród nich znajdują się przykładowo:

  • artykuły z instrukcjami, w formie list lub z odpowiedziami na pytania,
  • wywiady z ekspertami i pracownikami,
  • kompendia wiedzy,
  • aktualności z życia firmy,
  • testy produktów i usług,
  • zestawienia i rankingi,
  • relacje z wydarzeń,
  • infografiki.

Artykuł blogowy krok po kroku

Tworzenie atrakcyjnych i przydatnych dla czytelników artykułów to nie lada wyzwanie. Oto kilka praktycznych wskazówek, które pozwolą wyróżnić firmowego bloga.

  1. Język dopasowany do odbiorców

Język, jakim operujemy pisząc artykuł na bloga, powinien być dostosowany do konkretnego odbiorcy. Artykuł skierowany do młodych czytelników będzie wyglądał zupełnie inaczej niż ten skierowany do dorosłych. W inny sposób napiszemy tekst branżowy, poświęcony skomplikowanej tematyce, a inaczej lekki, lifestylowy.

Bez względu na to, do kogo kierujemy swojego bloga, tekst musi być napisany prostym językiem. Zdania powinny być zwięzłe – w myśl zasady „jedna myśl, jedno zdanie”. Branżowe słownictwo nie powinno uniemożliwiać przeciętnemu odbiorcy zrozumienia artykułu.

  1. Chwytliwy tytuł

Wizytówką artykułu blogowego jest jego tytuł. Dobrze więc, by był jednocześnie chwytliwy, jak i odzwierciedlał zawartość wpisu. Kluczowe jest zachowanie balansu między oryginalnym, przykuwającym tytułem, a jego idealnym dopasowaniem do treści. Intrygujący tytuł, który rozmija się z tematem, może doprowadzić do utraty wiarygodności w oczach czytelnika.

Niemniej istotna jest też sama długość tytułu, który powinien mieścić się w maksymalnie sześciu słowach. Jeśli zależy nam, aby tekst dobrze się pozycjonował, w jego tytule musi znaleźć się konkretna fraza kluczowa.

Przed ostatecznym opublikowaniem artykułu warto stworzyć sobie kilka wariantów tytułu.

Tworzenie takich „roboczych” wersji pozwala na wybór tego optymalnego. Co ważne, najlepsze tytuły powstają z reguły najczęściej po skończeniu prac nad tekstem.

 

  1. Wciągający wstęp

Nie tylko tytuł artykułu, ale również jego wstęp (lead) powinien zwracać uwagę czytelnika. Nudne wprowadzenie może go szybko zniechęcić do dalszej lektury. Zabawna anegdota, ciekawy fakt czy branżowa statystyka – to tylko przykładowe pomysły na urozmaicenie wstępu artykułu na bloga.

Jeżeli wpis blogowy ma charakter poradnika, warto by wstęp był obietnicą rozwiązania problemu trapiącego odbiorcę w dalszej części publikacji.

 

  1. Stworzenie planu tekstu

Posty na bloga mogą zawierać informacje, których liczba jest przytłaczająca zarówno dla autora tekstu, jak i jego czytelnika. Aby ułatwić sobie pracę nad artykułem, a co za tym idzie uprościć jego odbiór, na samym początku należy nakreślić plan wpisu.

Dobrą praktyką jest dzielenie treści do napisania w sekcje główne i bardziej szczegółowe podsekcje. Takie spojrzenie na artykuł pozwoli nam stworzyć tekst wyczerpujący, a jednocześnie logicznie uporządkowany.

 

  1. Pisanie artykułu

Mając już gotowy zarys artykułu, podzielonego na krótsze bloki tekstowe, możemy zacząć zapełniać je treścią. Konspekt będzie naszym przewodnikiem – nic nie stoi na przeszkodzie, by wybrane zagadnienia rozwinąć.

Opierajmy się nie tylko na wiedzy, którą w danym momencie dysponujemy, ale również danymi z zewnętrznych źródeł. Posługując się statystykami, linkujmy do odpowiednich stron.

 

  1. Formatowanie treści artykułu

 Dobrze napisany artykuł na bloga to taki, który zapewnia wzrokowi czytelnika różne punkty zaczepienia. Długie bloki tekstów to prawdziwa zmora dla internautów skanujących wzrokiem treści. Choćby z tego powodu artykuły blogowe należy dzielić na akapity z wykorzystaniem śródtytułów, grupujących pojedyncze myśli. Nagłówki H2, H3 i dalsze nadadzą wpisowi logiczną strukturę, a jednocześnie wpłyną na lepsze pozycjonowanie tekstu.

Sposobów na urozmaicenie formatowania artykułu blogowego zgodnie z zasadami webwritingu jest jednak znacznie więcej. Świetnie sprawdzają się też różnego rodzaju listy punktowane i numerowane. Sam tekst najlepiej będzie prezentował się zapisany czytelnym, bezszeryfowym fontem w ciemnym kolorze i umieszczony na jasnym tle.

 

  1. Edycja artykułu przed publikacją 

To jeszcze nie koniec prac nad artykułem blogowym. Integralną częścią blogowania jest edycja – nie warto o niej zapominać. Przed publikacją, przeczytajmy tekst ponownie lub poprośmy kogoś o jego sprawdzenie, co pozwoli na wyłapanie przeoczonych błędów. Pomocne mogą okazać się również rozmaite narzędzia online do sprawdzania pisowni i gramatyki.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *