Chcesz zatrzymać klientów? Postaw na content marketing

jak zatrzymać klientów w czasie kryzysu?

W tych trudnych dla nas wszystkich czasach praktycznie jedyna komunikacja, z jakiej mogą korzystać marki, to ta internetowa. Ograniczenie możliwości wychodzenia z domu sprzyja promocji online, realizowanej za pomocą różnych kanałów content marketingowych. Wartościowe treści to znakomity sposób na poprawę widoczności swojej firmy w sieci, dotarcie do nowych klientów, ale i utrzymywanie relacji z dotychczasowymi. Oto kilka pomysłów na urozmaicenie strategii content marketingowej i zdobycie przewagi nad konkurencją w kryzysowym czasie!

Postaw na firmowy blog!

Firmowy blog to chyba jeden z podstawowych kanałów komunikacji, który firmy mogą wykorzystywać. Ciekawe, wartościowe i angażujące treści to doskonały sposób na przykucie uwagi klientów i zaprezentowanie im swojej oferty. Trzeba przy tym pamiętać, aby publikowane na blogu artykuły odpowiadały na realne potrzeby odbiorców. Warto także pamiętać o treściach „wiecznie zielonych”, czyli evergreen content. Dzięki temu nie tylko zbudujemy swój wizerunek, jako eksperta w branży, ale również zdobędziemy zaufanie czytelników. Ma to szczególnie ważne znaczenie w dobie fake newsów oraz stosowanego przez niektóre marki nachalnego typu komunikacji nakierowanego tylko i wyłącznie na sprzedaż.

Kolejnym ważnym aspektem prowadzenia firmowego bloga jest pozytywny wpływ na pozycjonowanie. Google docenia te firmy, które stale aktualizują swoje witryny i dbają o wartość merytoryczną publikowanych materiałów. Tyczy się to zarówno stron internetowych, jak i sklepów online.

Z przeprowadzonych badań wyraźnie wynika, że prowadzenie bloga to jeden z najlepszych sposobów wydatkowania funduszy przeznaczonych na content marketing. Firmy, które na stałe włączyły do swojej aktywności blogowanie, potwierdziły, że ich serwisy odwiedza średnio o 55% więcej internautów i pozyskują one aż 97% więcej unikalnych linków.  

Twórz relacje na Instagramie

Gdy w roku 2012 Facebook przejął Instagrama za astronomiczną kwotę 1 miliarda dolarów, wiele osób nie potrafiło dostrzec marketingowego potencjału kryjącego się w tej aplikacji. Dziś Instagram jest jednym z najszybciej rozwijających się serwisów społecznościowych, chętnie wykorzystywanym przez firmy z wielu branż.

Rewolucję w promocji ich produktów i usług wprowadziły ukochane przez wielu „stories”– zdjęcia i filmy dostępne dla obserwatorów przez 24 godziny od publikacji. Już samo ograniczenie czasu, w którym można je zobaczyć, wpływa na większe zaangażowanie odbiorców, a zatem i na zasięgi. Instagramowe relacje, lepiej niż jakikolwiek inny rodzaj treści w social mediach, pozwala na pokazanie osobowości marki. Naturalne, często spontaniczne komunikaty przedstawiają zwykle prawdziwych ludzi. Dzięki temu wzbudzają sympatię odbiorców i są szansą na wyróżnienie marki na tle sztywnych filmów komercyjnych.

W czasach trwającej epidemii firmy mogą pozostawać w kontakcie z klientami, publikując kulisy swojej działalności. Zadawanie pytań, tworzenie ankiet i głosowań, dodawanie linków do ciekawego contentu – to proste metody stymulowania aktywności odbiorców. Relacje to także dobry sposób na przybliżenie im swoich produktów i usług – a dzięki możliwościom integracji z reklamami, również ich sprzedaży. Dodany w ten sposób content można łączyć w tematyczne kolekcje i przypinać na górze profilu, co pozwoli zapoznać się z relacjami tym osobom, które je przegapiły.

Nagraj podcast

Jedną z ciekawszych form content marketingu, nie tak często jeszcze wykorzystywaną przez firmy, jest podcast. Stanowi on formę internetowej publikacji dźwiękowej udostępnianej w odcinkach. Zaletą podcastów jest możliwość odsłuchania ich praktycznie w dowolnym momencie – podczas gotowania czy sprzątania, treningu na rowerku stacjonarnym, przed snem, zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i stacjonarnych.

W kolejnych odcinkach można poruszać tematy istotne dla klientów, dostarczać im praktyczne rozwiązania ich problemów, czy szkolić w zakresie danego zagadnienia – zachęcając słuchaczy do dyskusji. Wśród kluczowych korzyści podcastów należy wymienić:

  • budowanie wizerunku eksperta,
  • tworzenie trwałych relacji z grupą docelową i zdobywanie nowych użytkowników,
  • stosunkowy niski koszt produkcji, co ma szczególnie duże znaczenie w okresie pandemii.

Należy przy tym pamiętać o odpowiedniej promocji swojego podcastu, obowiązkowo w mediach społecznościowych lub za pośrednictwem newslettera.  

Zorganizuj webinar

Kolejnym z narzędzi content marketingu, po jakie warto sięgnąć w czasie kryzysu, jest webinar. Ten rodzaj spotkania online pozwala na obustronną komunikację między prowadzącymi a uczestnikami. Na rynku można znaleźć wiele programów do organizacji konferencji wideo, takich jak

W trakcie spotkań, uczestnicy na ekranach swoich urządzeń – telefonów lub komputerów, widzą transmisję wideo z pokazem slajdów i słyszą wypowiedzi prelegentów. Integralną częścią webinarów jest czat, umożliwiający natychmiastową interakcję. Osoby biorące w nim udział mogą zadawać pytania i otrzymywać na nie odpowiedzi w czasie rzeczywistym.

Zaletą tej formy content marketingu jest brak ograniczeń geograficznych – webinar pozwala na uczestnictwo osobom z całego kraju, a prowadzony po angielsku – niemal z całego świata. Z tego powodu tak dobrze sprawdza się do pozyskiwania nowych leadów i podnoszenia wiarygodności firmy. Dobrą praktyką jest udostępnianie nagrań i prezentacji po ich zakończeniu. Pozwala to na dotarcie do osób, które nie mogły wziąć udziału w spotkaniu.

Na koniec poruszymy jeszcze jedną ważną kwestię – ciągłości komunikacji. Działania contentowe powinny być prowadzone systematycznie, zgodnie z przyjętą strategią. Wówczas przynoszą najlepsze efekty. Przerywanie prowadzonych kampanii w okresie kryzysu nie jest więc dobrym rozwiązaniem. W sytuacji wystąpienia problemów zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest skoncentrowanie się na kilku kanałach czy zmniejszenie częstotliwości publikacji. Dzięki temu będziemy nadal widoczni w „sieci” i klienci będą mogli odnaleźć naszą ofertę.